Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

970 tankar kring ”Gästbok

  1. Anders Winblad

    Bensinpriset höjs mer och mer, dessutom ökar inblandningen av etanol i bensinen så att bilarna drar mer bränsle. Regeringen vill att fler och fler kör elbilar, men de flesta har inte råd. Bilar drivna med bensin, som är stora och tunga, kommer att beskattas skyhögt framöver, om de är nytillverkade.

    Undrar hur regeringen kommer att se på Herkules 1934? Ett nytillverkat hembygge med en groteskt stor motor av gammal typ (som visserligen kan köras på sprit) kommer ge byråkraterna på Transportstyrelsen en hel del huvudbry. Bara detta att det GÅR att köra på miljöovänlig bensin med den, gör nog att den inte kommer att ses med blida ögon, hembygge till trots. Räkna med att fordonsskatten kommer att bli betydande! Och drivmedelskostnaden kommer att rusa iväg…

    Så är det när man vill gå tvärtemot det tänkande som vår regering har, och verkligen vill njuta av en rejäl glidarbil i vår vackra landsbygd. Det kostar på…

    Vissa går med i Bensinupproret. Andra bygger Herkules 1934…

    Svara
  2. Joseph

    My oldest (12) and I were discussing the longest straight engine and ran across your build. It’s great! I am really glad you have a rendering of the vehicle that it could go in so that it put in perspective for him. Keep up the great work and I look forward to seeing more about it.

    Pelle: Thank You Joseph for Your comment. If You and Your kids are passing Sweden some time, give me a note so Your son can se the engine running. I hope he will be an engineer some day. I was 12 when I started thinking about this project, and now I’m 62. /Pelle

    Svara
  3. Fredrik Karlsson

    Hallå!
    Det var ett tag sen jag skrev här på sidan. För mig är det helt tvärt om, jag har kämpat i ca 3 år nu med mitt bygge här hemma och börjar närma mig färdigställande av insidan. Det återstår dock en del på utsidan i form av brädfodring av gamla huset och en altan.
    Men jag längtar till verkstan, har en rod och en motorcykel som borde vart besiktigad. Fick även tag i en gammal baklastare, Volvo 218 TD. Liten smidig rackare. men med defekt momentomvandlare och en motor som fastnat. Men den får väl stå på tillväxt 🙂
    Hoppas det går bra med din husrenovering
    /Fredrik

    Pelle: Ja, dina projekt är av dignitet, Fredrik. Snyggt och bra blir det också. Du är allt en riktig ”handy man”…

    Svara
  4. Anders Winblad

    Kors i taket! En uppdatering?!

    Ska du verkligen riva upp allting och bygga om hela motorn? Är det inte onödigt, när du har kommit så här långt? Nåja, du plockar väl isär den bit för bit, och sparar alla delar, om jag förstår dig rätt. Denna motor är ju ren teknikporr, så det vore synd att förstöra den.

    Nåja, förstår att du har haft mycket att göra med husrenoveringen i sommar, du är väl lika noggrann där som med bygget av Herkules?

    Lycka till framöver, både med husrenovering och motorbygget!

    Pelle: Nej, Anders… jag ska naturligtvis inte bygga om hela motorn. Det handlar bara om att få in en laserskuren plåtbit mellan vevhuset (det som tidigare kallades tråget) och cylinderblocken. Uttrycket att ”riva” motorn innebär inget annat än att plocka isär så mycket att plåtbiten kan läggas på plats. Jag ska alltså inte att bygga om hela motorn. Men det är många delar att demontera för att komma dit in till motorns skelett.

    Svara
    1. Anders Winblad

      Som den fantast jag är över ditt bygge, så drömde jag inatt om att jag gjorde ett besök hos dig igen.

      Det var jag och Sture som hade vägarna förbi för att hälsa på. Den här gången hade du flyttat ut till en gård utanför ”centralorten” och du hade fixat en stor lada där du förvarade det makalösa bilbygget i. Jag ville kolla hur långt du hade kommit, och du hade kommit en bra bit på väg. Chassit var färdigbyggt och motorn var inmonterad. Just nu höll du på med instrumenteringen och all den elektronik som hör till den. Soffan längst fram var också monterad. Det fanns däremot ingen motorhuv, så allting låg öppet och synligt där, liksom alla sladdar och grejer till instrumenteringen. Framlyktorna var däremot inkopplade. Du sa att du tyckte att jag skulle återkomma när Herkules var färdigbyggd, så kunde vi ta oss en tur med den, och det ville jag ju förstås gärna.

      Sen vaknade jag! En mycket trevlig dröm!

      Pelle: Lite långt att åka med skotern kanske…

      Svara
  5. Anders Winblad

    Har funderat på en sak:

    Eftersom att du ska förkorta bilen genom att bygga in motorn långt in i torpedväggen, hur blir det då när du ska meka med den i framtiden? Blir det inte svårt att komma åt alla detaljer när du står där, framåtböjd över motorn – över åttio år gammal (!!) – och ska pula med smådetaljer som sitter inklämda vid torpedväggen strax under vindrutan…?? Jag tror det blir alltför komplicerat. Det är viktigt att Herkules blir lättmekad när man kommit upp i åren. Så du får ta dig en funderare till på den punkten. När man kommit upp i en viss ålder blir vissa gymnastiska övningar svårare (för att inte säga omöjliga) att genomföra. Tyvärr är det dagens sanning. Och man blir inte yngre med åren, hur gärna man än skulle vilja det…

    Hoppas att du har det bra i värmeböljan!

    Pelle: Bäste vän Anders! Tack för att du tänker på mitt bästa. Men, det förvånar mig lite att du som varit med så länge inte inser att det du skriver har jag redan tänkt på. Nej, tanken är inte att motorn ska försvinna in i kupén så speciellt långt. Varje centimeter är dock dyrbar. Om det går att få till en torpedvägg som är trapetsformad (uppifrån sett) så att man vid de snedvinklade väggarna ändå kan komma åt vitala delar, så kanske jag kan tjäna… kanske… en decimeter. Den decimetern är guld värd, eftersom jag då helt plötsligt kan gå bakom bilen.

    Alltså, bilen är idag ritad 6,2 meter. Garaget är 6,3. Med 1 dm instoppad motor har jag helt plötsligt 20 cm att röra mig på. Men det räcker inte. Planen är att rita om karossen så den kortas… kanske… en halvmeter. Då går det, om än med visst besvär, att bygga bilen i lokalen utan att behöva bygga ut.

    Men vi får se hur det blir med torpedväggen, för… som du riktigt påpekat… det blir ju inte lättare med åren. Det var ju just av den anledningen som jag raderade drömmen om sexton avgasslangar ut genom huven, som jag berättat om tidigare. Det blir för svårmekat att ligga under bilen för att komma åt alla prettlar under avgasrören.

    Men som sagt… bra tänkt, Anders!

    Svara
  6. Jakob

    Hej! Nu har jag inte tittat på din sida på bra länge, men det var intressant att läsa dina tankar och funderingar. Det håller på att bli min favoritsida då jag tycker det är spännande att höra vad byggherren tycker och tänker. Vad gäller din ”åldersnoja” vill jag dra ett närliggande exempel, nämligen min far. Han är 76 år och still going strong. Han såg fram emot pensionen i hela sitt liv, men ju närmre det kom, desto mindre kände han att han ville gå i pension, ett av de starkaste skälen var att han inte ville säga hejdå till sina kollegor. Så han jobbar fortfarande halvtid och är väldigt eftertraktad eftersom han har många decenniers erfarenhet och kan diagnostisera på några minuter vad en oerfaren kollega skulle behöva timmar för att komma på. Så min rekommendation är nog att du ska jobba på om du trivs. Pappa plockar ut pensionen och jobbar halvtid och säger att han har aldrig i sitt liv haft så god ekonomi som nu.
    Sen till vänskapen: jag kan bara beklaga att Kil ligger så långt bort, jag hade verkligen gillat att ta en öl med dig och prata motorer och bilar. Själv märkte jag att nya vänner är väldigt svåra att skaffa efter 30; det torkar liksom bara upp. Och när jag flyttade hem till Sverige efter tio år i Österrike var jag riktigt desperat efter att träffa vänner igen. Men det är som sagt knepigt; i ”den mogna medelåldern” (45 år) har jag bara fått två nya vänner som jag har kommit riktigt nära. Båda är gamla kollegor från förra jobbet. Man märker om man är verkliga vänner om man fortsätter att hålla kontakten efter att man slutat jobba ihop. Det blir för all del inte täta kontakter, men desto trevligare när man väl ses. Jag tycker inte du ska sörja kompisen som inte ville lyssna på vad du berättade om ditt liv. Vänskaper är lite som konjunkturer, de kommer och går, ibland har man fokus på ett umgänge, ibland på ett annat. Enligt min erfarenhet är det ovanligt att vänskaper tar slut på samma sätt som förhållanden om inget graverande har hänt. Han kanske inser att han var vrång, annars går livet vidare ändå.
    Jag önskar dig lycka till, både med privatlivet och ditt suveränt galna projekt. Och om du vill ha lite inspiration om att bygga kaross till en 30-talare kan jag rekommendera en ung kille med en kanal som heter Macromachines på Youtube. Han bygger en Indycar och började i princip med ett par balkar, chassikomponenter och en sidventilare. Nu har han snart en färdig bil, otroligt inspirerande bygge. Här är en länk till när han börjar på sin kaross: https://www.youtube.com/watch?v=6ljEv7cGKPk

    Mvh Jakob

    Pelle: Tack, Jakob för ett långt och inspirerande brev. Jag hade själv glömt vad jag skrivit i ämnet om kompisar, men ska backa och läsa. Och din fars inställning till jobbet känns som att det är jag. Återigen, Tack!

    Svara
  7. Anders Winblad

    I senaste Teknikens Värld var det ett reportage om ett inköp av en Volvo Amazon årsmodell 1969. Det bästa med reportaget var att bilen var försedd med en Volvo B20A-motor!

    Världens pålitligaste motor…??

    Tja, det är inte för inte som Pelle använde fyra block från den motorn till Herkules 1934!

    Pelle: För vi sa väl att ”endast det bästa är gott nog” eller hur…

    Svara
  8. Anders Winblad

    Var på veteranbilsmarknad idag med min gamle vän Sture. Vi tog hans gamla skoter ”Bettan” dit, en sällsynt Lambretta från år 1954, nyrenoverad med originaldelar till rätt skick (med lagom mycket patina).

    På marknaden fanns, förutom häftiga gamla bilar som stod på parkeringen (vad sägs om en Citroën B11 från år 1936…??), mycket försäljning av allehanda motordelar (plus annat!) till bilar, motorcyklar och mopeder av äldre modell. Förstår att du gärna går på sådana marknader och skrotar emellanåt, Pelle, på jakt efter nya grejer till Herkules. Jag menar, här finns allt som en gammal vintagemaskin behöver! Och alla grejer har den rätta nostalgiska känslan! Till ett pris som är garanterat överkomligt, dessutom! Så ett tips för alla Herkulesälskare därute, åk gärna till en veteranbilsmarknad och skrota, du kan alltid göra fina fynd för ett bra pris där!

    Svara
  9. Anders Winblad

    Hur går det med glidklossar och sidoluckor? Jag väntar med spänning på en publicering…

    Pelle: Som mitt treåriga barnbarn säger till mig… ”-Man får ha tålamod, morfar” 🙂
    Det har varit lite segt den senaste månaden. Min ex-flickvän begravdes i torsdags efter att ha hängt sig. Jag förbannar psykiska sjukdomar. Det var slut mellan oss sedan flera år, men det gör inte sorgen mindre.
    Så tålamod mina vänner, tålamod…

    Svara
      1. Anders Winblad

        Såg att journalisten Joakim Lamotte skulle komma och filma i Kil. Det har varit slagsmål mellan några ungdomar där, visar det sig. Vet du något om detta?

        Pelle: Ursäkta att svaret dröjde… Nu har jag tittat på filmen från besöket. Som jag ser det så är det en storm i ett vattenglas, eller närmare en äggkopp, eller knappt ens det. Jo, visst har det väl varit en del bråk, men det var det i Munkfors när jag växte upp på 60- och 70-talet också. Jag är inte den som skräder orden, och skulle inte ha några som helst betänkligheter att berätta om det vore något anmärkningsvärt att berätta. Men journalistikens grundpelare är att berätta en historia, och det är inte alltid det finns reell substans för denna historia. Det är därför jag sagt upp min dagliga tidning – det står alldeles för mycker vinklat skit i den. Åter till Kil…
        Om vi pratar om några totals människor som hör till det klientel som är uppe på nätterna och härjar med sitt testosteronfyllda beteende och djävla dunka-dunka, så det är det inte representativt för samhället i övrigt. Säg att det bor… typ… 10,000 i Kils kommun. Av de som är direkt inblandade så är det endast några totals promille, så de är på undantag. De flesta i Kil jobbar och bor i villa. De kommer hem på kvällen, handlar, åker hem lagar mat kollar tv och grillar på helgen. Eller har hästar och traktor, hundar och katter eller racercykel och springskor. Precis som vilket svenskt samhälle som helst. Det är en företagarverksamhet i Kil som i vilken Småländsk ort som helst. Nej, det sketna bråk som förekommit stämmer inte överens med hur samhället i stort ser ut. En storm i en halv fingerborg. Vi ”vanliga” ser inte det som tidningarna snappar upp.

        Sen är det ju fördjävligt och djupt beklagligt att en Afgansk kille i tonåren med allför felprogrammerad hjärna dräper en 69-årig kvinna som bara vill hjäpa till, men det kunde ha skett i vilken ort som helst i vårt land, såsom det ser ut och har blivit nu. Det är inget som utmärker den mysiga lilla sovstaden (till Karlstad) Kil.

        Svara
  10. Anders Winblad

    Jag håller på med en ny artikel till Falkenbergs Fontänhus medlemstidning som heter Mytomspunna Farkoster, och beskriver fantastiska gamla farkoster från tidigt nittonhundratal. Allt från Titanic, luftskepp och flygbåtar… till gamla lyxbilar från 30-talet! Vi snackar Maybach Zeppelin, Horch, Bugatti Royale, Rolls-Royce Phantom, Duisenberg… Givetvis har jag fixat layouten med gammalt typsnitt och endast svartvita bilder är godkända till denna artikel! Basta!

    Om du vill så kan jag skicka en fil till din e-post, så du kan läsa artikeln när den blir klar!

    Pelle: Lägg in den här så kan alla läsa… 🙂

    Svara
  11. Anders Winblad

    Är inte den här bilen väldigt lik Herkules 1934…?? Lite grafitgrå lack på den, och du kan nästan förnimma Söderströms mästarbygge…!!

    https://m.youtube.com/watch?v=nh5Di_ljK0w

    Pelle: Jo, den är lik den bil som ses här på hemsidan, och det är samma grundform som Mercedes 540. Men Herkules är på väg att ändras. Väl tiden står mig bi, så skall Herkules karossform förändras genom att den sluttande linjen som är långt utdragen bak nu höjas och rumphuggas. Mer lik den karossform som ses på Bentleyn i bild nr 183 i fliken ”Chassi & Kaross i Bildgalleriet. Jag sager inte att den kommer bli som Bentlyn, men dragen skall troligen närma sig den rumphuggningen. Längden på Herkules skall nämligen minskas med minst en halvmeter. Jag har en tanke om att stoppa in motorn någon decimeter in i brandväggen som en första åtgärd, men sen får vi se. Jag tar det en annan dag…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Jag tycker att det är lite synd att du tar bort de långa slanka linjerna. Bilen kommer att bli mer kompakt, men samtidigt se klumpigare ut om du kortar ner den bakre delen. Jag ställer mig tveksam till om det blir bra visuellt, men det är din bil och du får självklart göra som du vill.

      Pelle: Inget är hugget i sten så länge det inte är klart. Men jag har sett hur hiskelig den blir när den blir 6,2 meter, så det blir inte bra. Den slanka linjen förtas av storleken, så känslan försvinner. Sen är det ju trist att behöva lägga ett extra år på att bygga ut garaget med allt vad det innebär. Kan jag korta bilen en halvmeter eller drygt det så blir det bättre på alla sätt.

      Svara
  12. Anders Winblad

    Utrotningshotade ljud bevaras för framtiden. Ett av ljuden är att starta en gammal bil från 30-talet…

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7231448

    Pelle: Ännu ett inlägg som bär tydliga spår av Herr Winblad, vilket vi tackar för och garanterat skulle ha missat utan dig. Dessutom ett stort tack till alla kulturarbetare som med sitt jobb bevarar det som var. Som jag sagt förut… ”utan vår historia är vi intet…”

    Det är synd att doftmuséer inte är till allmän tillgänglighet… Jag är född på en lantgård, och doften i kvarnboden respektive fotogentraktorn… ahh, jag finner inte ord…
    __________________________________

    Jag kan passa på att berätta att jag har en paus i husrenoveringen för att bygga lite mer på motorn. Just nu är det att få till sidoluckorna, sedan ska jag fräsa klart glidklotsar till kedjesträckarna.

    Svara
    1. Anders Winblad

      Är det någon som gör en kulturgärning, så är det väl du, Pelle?! Både när det kommer till bygget av själva bilen, samt verkstadshandboken som tillhör den! Tycker att du gör ett jättejobb för bilnostalgin och den kultur som ingår där. För alla oss bilnördar (som älskar äldre bilar) är du guld värd!

      Svara
  13. Martin Sjögren

    Hej Pelle,

    Tack för att man får följa med på denna fantastiska resa med sweet16. Mkt matnyttigt och lärorikt.
    För och göra en kort historia lång så blev jag intresserad av det där med loctite å limma drev, för mitt blyga
    projekt av ett motorbyte i en IH brandbil.
    Jag har läst och sökt på nätet men blir inte klok på vilken produkt som Scania använder. För när man läser eller
    tittar på ngt Youtube klipp så är alla deras produkter heelt fantastiska, å de e ju iof bra.
    Är det den 648 som du nämner i din text eller är det 638 eller ngt annat?
    Å en följdfundering, loctite nämner ett max spel på 0,1mm som 648 klarar att limma
    men finns det ett minimimått, jag tänker om man har presspassning på drev/axel också?
    Kanske ”Off topic” men den som inte frågar får inga svar 🙂

    Med vänlig hälsning Martin Sjogren

    Pelle: 15/5-19 UPPDATERAT SVAR! ..sovit på saken.. : Hej, och Tack för din fråga! Säkert hundra gånger har jag nämnt 648 vilket jag använder som permanent låsning men även tätning av det som inte skall lossas mer, men…
    Om du vill sätta fast drev som skall sitta permanent och hålla för ”bryt & bänd” så är det bäst att använda presspassning. MEN, då kommer det en svårighet i att använda 648an eller andra cylindriska låsningar. Den härdar nämligen av friktionsvärmen när du pressar fast drevet. Jag har själv gjort det misstaget, det går helt enkelt inte. Enda chansen att komma ifrån det är att använda Loctiten som finns på Tekniksidans första flik – 128467. Scania själva har en våldsam presspassning på sina drev samtidigt som ytorna är bestrukna med just denna specialare som har en inbyggd fördröjare för att inte härda i förtid. När jag jobbade med detta för Scanias räkning frågade jag försäljaren om inte Loctiten skrapades bort av presspassningen, men svaret blev att det finns låsvätska nere i porerna som binder metallerna nere i ”pettimolekylen”. Scanias ytor med presspassning var slipade och helt släta, men kombinationen av nyp och lim gör att det sitter.

    Du kan blästra ytorna och limma med tex 648, men det allra minsta som det kärvar så hugger detaljerna och sitter ohjälpligt fast. Du måste alltså förvissa dig om att detaljerna kan glida mot varandra innan du bestryker. Att ha så stort spel som 0,1mm skulle jag INTE rekommendera. Max ett par hundradelar. Om detaljerna slipats till bra passning och sedan blästrats, så går det inte att sätta ihop dem. Blästringen skapar toppar och kratrar så detaljerna passar inte mot varandra. Vid ett tillfälle när jag limmade med 648, så gick jag på en nit… Jag trodde själv att det skulle gå enkelt att kapa blästringstopparna om man pressade ihop detaljerna, men friktionsvärmen blev ändå för hög i kontaktstället så att 648an högg. Du kan alltså slipa ena detaljen till ett specifikt mått, blästra och mäta igen så du vet hur mycket blästringen bygger. Sedan tas hänsyn till den förhöjningen vid slipning av den andra detaljen, så att delarna precis passar ihop efter blästring. Tänk på att luta blästerpistolen i samma vinkel vid blästring utvändigt som du måste hålla den vid blästring invändigt, så att resultatet blir lika vid mätningen.

    Vad jag vet så finns det bara stora (dyra) flaskor av 128467. Men ring i så fall och be att någon säljare häller upp en skvätt till dig som du får köpa till en rimlig peng. Var trevlig och fjäska med fikabröd…

    – Kom ihåg att ALDRIG stryka Loctiteflaskans pip mot metallen. Låsvätskan blir då förorenad med metalljoner, vilket förstör dess ursprungliga egenskaper. Detta gäller all låsvätska.
    – Ställ den heller inte i kylskåpet, detta är en gammal myt.
    – Var noga med att ha rätt instyrningsfas där Loctiten skall matas in I skarven. Underskatta INTE detta för att inte klistret skall skrapas av. Den bör vara 15 – 20° varken mer eller mindre.

    /Pelle

    Se även Tekniksidan:

    http://www.sweet16.se/?page_id=3537

    http://www.sweet16.se/?page_id=3607

    http://www.sweet16.se/?page_id=3616 Inte helt relevant eftersom du inte kan blanda värme med limning. Kan dock vara intressant.

    http://www.sweet16.se/?page_id=5774

    http://www.sweet16.se/?page_id=3731 15/5-19 Kompletterat med denna som jag missade igår…

    Svara
    1. Martin Sjögren

      Tack för svar å bra input, jag hade en fundering om en sån ”kryssrulle” till svarven och göra fina linjer/repor i den axel som ska pressas i så loctiten får plats.
      Fortsättning följer. Å stort tack för svaren. 🙂

      Mvh Martin

      Pelle: Spåren från en lettringsrulle blir alldeles för grovt och glest. Ta hellre en lite grövre, (typ 120 – 240 korn?) smärjelduk och skapa fina täta repor.

      Vad är en IH brandbil? /Pelle

      Svara
      1. Anders

        Jag är inte tillfrågad, men International Harvester. Ett känt amerikanskt märke med tyngre fordon.

        Pelle: Hej, och Tack! Först tänkte jag… vad är nu detta för ”godag yxskaft” men det är ju svaret på IH brandbil såklart. Tack!

        Svara
  14. Anders Winblad

    Intressant med husrenoveringen. Hade tänkt mig att du gjort som med bygget av Herkules, alltså kommit på nya saker att förbättra hela tiden, men så verkar det ju inte bli. Bra att du sparar grejer som är i bra skick, så att du inte renoverar i onödan.

    Nåja! Till den sak som jag tänkte ta upp idag:
    När jag läste senaste numret av Klassiska Bilar var där ett reportage om en nyproduktion av Le Mans-vinnaren Atalanta från 1938. Tyvärr hade de satt in en hypermodern motor i bilen! 🙁 En 2,5 liters fyra på 214 hk. Lite synd, tycker jag, då motorn är bilens hjärta och känslan av gammal bil går förlorad. Just en fyrcylindrig motor är ju svår att få en härlig känsla i. Ljudet känns ofta lite platt, och en modern motor är ju känslolös med sin kliniskt perfekta databox som håller koll på allt. Kunde de inte ha satt in en rak åtta med SU-förgasare istället, samt två ventiler per cylinder och endast en enkel överliggande kamaxel? För att få fart på åbäket hade de ju kunnat sätta in en mekanisk kompressor, som fått sprutt på det hela utan att känslan gått förlorad. Detta är dock bara mina egna tankar. Vad anser du själv?

    Jag tycker att du gör helt rätt som fokuserar på motorn först, vid bygget av Herkules, och tycker att det är centralt att Herkules ska ha en gammaldags motor för den rätta känslan (kan knappast tänka mig nåt mer lämpligt än en rak 16 combined i en lyxig gammal 30-talare!). Saker som påverkar körbarheten är ju en annan femma, och kan vara av modernare snitt. Likaså sådant som lyxar till det lite i kupén. Det viktigaste är ju att man får njuta, både under själva bygget av fordonet, samt när den är klar för användning.

    Allra sist vill jag påpeka att du borde titta lite extra på Bugatti 35 C:s helt underbara mätare, och ta efter stilen när du utformar mätarna till Herkules, för vackrare finns inte att finna i hela bilvärlden!

    Pelle: Hej, Anders! (och alla andra som läser Gästboken) … och Tack! Det är bra att åtminstone någon håller liv i sidan när jag är på andra äventyr. Husrenoveringen, ja… Har i helgen gjort klart ett förråd, och monterar nu ihop hyllor. Förutom typ camping och fritidsgrejor, ska där inhysas Herkulesdelar. Det finns dylika utspridda i huset, så nu ska de samlas på ett propert ställe. Nästa renoveringsobjekt blir min groventré innan jag fortsätter in mot tvättstugan. Men…

    Innan ”grovis” så tänkte jag fräsa klart kedjesträckarna och städa verkstan som gått in i kaos nu. På bänken ligger också vänstra sidoluckorna som skall få sina nya synglas monterade. Det är inte brist på projekt…

    Jag kan förvisso förstå biltillverkarna när de tar en modern utvecklad motor med bra avgasvärden, men jag håller helt med dig att känslan går förlorad. Det blir en syntetisk kopia av något genuint.

    Jag har fått en bok av en god vän med bara instrumentpaneler från gamla bilar i. Mentalt har jag släppt instrumentpanelen eftersom det ligger så mycket annat i röret först. Jag tackar dock för tipset och hoppas du påminner mig om några år igen när det skall börja mekas med det.

    Svara
  15. Fredrik Karlsson

    Hallå! Det var ett tag sen jag skrev. Hur går det med renoveringen där hemma? Behöver du tips och råd så hör av dig.
    Mvh Fredrik

    Pelle: Jag jobbar på, men det går inte lika fort nuförtiden. Efter ved och trädgård är det nu ett förråd som byggs i gamla bastun. Köpte en klammerpistol för att slå takskivor. Det är ännu ett verktyg jag älskar djupt och passionerat. Så otroligt mycket enklare än att skruva.

    Det svåra är inte själva arbetet, det klarar jag. Det svåra är att välja färger och material. Men det reder sig nog med det. Jag har en ny devise: ”- Om jag inte hatar det och det fungerar, så ska det behållas” (miljötänk)

    Badrumsskåpet = Behåller! Ny färg och glashyllor Så funkar det 40 år till.
    Uterummets möbler från 90-talet = Behåller! Betsar upp det, för det funkar att sitta i.
    Sängen = Sålt! Hatat den fula dj-la sängen.
    Soffgruppen = samma som ovan…
    Korktapeten i köket: Behåller! Under förutsättning att det solblekta går att vaxa upp.
    osv..

    Ska göra ett sista ryck med motorn innan sommarn, för det kommer en del prominenta besökare som ska få se den snurra.

    Ha dä, gött folk! /Pelle

    Svara
  16. Anders Winblad

    Läser ett reportage i Klassiska Bilar om Bugatti Type 35 C från år 1927.

    Den bilen får man för runt 30 miljoner idag, om den är i gott skick…

    Vet att du aldrig kommer att sälja Herkules, men visar ändå att den skulle bli närmast ovärdelig på marknaden, ifall den hade varit till salu, särskilt med den dokumentation som finns om bilen…

    Pelle: Som sagt… Inte till salu.

    Svara
  17. Anders Winblad

    Apropå att Notre Dame har brunnit ner: Sorgen efter denna praktfulla byggnad visar på styrkan med kulturarv, samt att man kan ha stark kärlek till hårda saker. Du har säkert en lika stark kärlek till Herkules 1934, som parisarna har till Notre Dame…

    Pelle: Kan man älska mer än en… Såklart! På frågan om Herkules är till salu, så är svaret ett rungande NEJ! Även om någon lägger upp 5 miljoner på köksbordet.

    När det gäller kulturhistoria, så får jag lätt en tår i ögat. Oavsett om det är träkyrkan i S Råda, Palmyra eller Notre Dame. Det är ju där och då vi kommer från, alltså historien. Och utan historia är vi intet… Puff, bara damm…

    Killen som brände ner S Råda kyrka var psykiskt sjuk. Frågan är om grabbarna som sprängde Palmyra var sjuka, eller bara (”bara”…!!??) indoktrinerade av en sjuk religion. Jag förbannar dem fär eviga tider som gjorde detta missdåd mot mänskligheten.

    Svara
  18. Anders Winblad

    I senaste numret av Teknikens Värld testades två jeepar: Jeep Wrangler och dess ryska konkurrent (kommer inte ihåg namnet på modellen). Jeepen såg ut inuti som vilken modern bil som helst, med bildskärmar och växellåda av modernt snitt. Den ryska bilen hade analoga, runda instrument, samt en krokig växellåda. Den såg betydligt mer råbarkad ut än Wranglern. Gissa vilken bil som vann? Jo, den ryska bilen, på grund av nostalgin med de gammaldags instrumenten, samt att den verkade mer råbarkad än sin amerikanska motsvarighet. Det var helt enkelt rätt stuk för en jeep!

    Detta får mig att tänka på Herkules, som kommer att vara konservativ, något råbarkad (tänker på växellådan) samt lyxigt bekväm och exklusiv.

    Pelle: Ja, det är hela tiden ett avvägande, kompromisser… Tack ochlov för mig så var dåtidens uppfinnare ordentligt aktiva. Jag tänker på tex skivbromsen, Munters kylmaskin mm. Men jag tycker det är viktigt med den gammaldags känslan, även om det sitter ett speleverk djupt in i systemet så man kan komma åt kartor och Spotify om lusten faller på.

    Svara
    1. Anders Winblad

      I samma tidning fanns en provkörning av Rolls-Royce Phantom VIII, som var fullsmetad med bildskärmar. Inte nog med det, den hade dubbla turbo! Fy! Turbo borde vara bannlyst på en konservativ lyxbil! Den är ju bannlyst på Herkules, vilket är helt rätt! Däremot är det bra om Herkules kommer att ha en gammaldags, tunn rattkrans, samt ha en ”osportig” konservativ rattvinkel, allt för trettiotalskänslan.

      Vad anser du…??

      Pelle: Vi får se var det landar. Just nu ligger en fyrekrad ratt från en gammal lastbil på hyllan. Tror det är en Dodge från 1927. Den är mer massiv än tunn, så vi får se hur det blir med den saken. Den är i trä, men planen (för dagen) är att den ska lackas som vore den av bakelit.

      Svara
  19. Anders Winblad

    Det har inte hänt något på sidan på ett tag. Har du mycket att göra?

    Pelle: Håller på med lite grejs kring sidoluckorna, bla inspektionsfönster, samt kedjesträckarna. Dock med en mycket låg intensitet just nu. Håller på att planera och förbereda för en genomgång (läs renovering) av husets alla rum, så Herkules hamnar i malpåse säkert ett år. Livet hann ikapp som jag brukar säga. Det är inte renoverat sedan huset byggdes -78, och en vattenskada i tvättstugan gör att man kan se marken under. Så nästkommande (men den dröjer) uppdatering blir säkert den sista på ett långt tag. Ni får google på klimatbedrägeri och flygbåtar så länge… 🙂

    Svara
    1. Anders Winblad

      Tänkte på en sak: Du som är så extremt noga med att ha rätt prylar, vad anser du om 3M:s produkter? De tillverkar ju många olika grejer, som mest används av professionella användare. Ville bara höra vad du anser.

      Kan tänka mig att du tycker att vissa grejer är skit, medan annat håller superkvalitet, som du brukar säga.

      Pelle: Över lag är det bra grejor…

      Svara
      1. Anders Winblad

        Har nu kollat på deras hemsida, och det är ett jätteföretag idag som har ett enormt sortiment! Vi snackar om 60 000 olika produkter för olika användningsområden!
        De startade år 1902 i Minnesota, som gruvnäring. De tog fram mineraler som används för tillverkning av sandpapper. Idag har de verksamhet i 70 länder, och säljer produkter i 200 länder…!!

        Jag kan mycket väl tänka mig att du kommer att använda någon av deras produkter på Herkules framöver.

        Pelle: Ja, det är ett hiskelikt stort multinationellt företag. Vi har faktiskt på mitt jobb varit med och byggt produktionsutrustning för dem.
        När det gäller ditt & datt till Herkules, så kan jag nog säga att jag genom åren fyllt på i mina förråd med både det ena, andra men även tredje som jag kommer kunna tänkas att använda. I synnerhet under en helg… Då det går allt att hitta såväl fan som hans moster om man tittar i alla hyllor och lådor. Detta inkluderar då givetvis produkter från 3M.
        Min renovering av huset startade kan man kanske skämtsamt drista sig att säga pga 3M. Inte helt sant, men… Min dotter nedkommer med tvillingar i maj. Det betyder att jag har tre barnbarn. Rummet som de kan härbergeras i är fyllt på ena sidan av Herkulesgrejor (läs skämtsamt 3M) För att få in en barnsäng där, så måste ett förråd omorganiseras. Då ska byggsågarna och virket fram. Eftersom sol och värme är på gång, och sågarna då kommer att stå framme, så är det väl lika bra att byta de beställda fönstren… Och när man ändå är på gång så kan jag ju fixa det pajade golvet i tvättstugan, Men där tänkte jag bygga ett skafferi som har axcess från köket. Men där dörren ska vara så står en bänk med tillhörande spis. Så då får man ju fixa köket. Detta innebär då att golvet måste bytas. Något som i sin tur medför… Ja, ni hör ju själva. Alla rum utom ett ska renoveras… i alla fall varsamt och med ett hårt grepp om plånboken. Appropå grepp… Har ni någon aning om vad en kvalitetsvattenblandare kostar…? Jag höll på att skita på mig. Men det gick bra… i alla fall med nöd och näppe.
        Så att ha för många 3M-produkter i sin samling kan visa sig bli dyrt… väldigt dyrt. Men hur dyrt, det får jag se en annan dag.

        Svara
        1. Anders Winblad

          När det gäller elektroniken, så hoppas jag att du har full koll på sånt som Ohms Lag och jämn sinuskurva, men det har du säkert, du är ju inte helt tappad bakom en vagn, precis. Men det är lätt att glömma när man har en massa andra grejer i huvudet…

          Pelle: Jodå, det har jag koll på. Har etsat och lött mången kretskort i min dar… Tom byggt en rörförstärkare i min ungdom. Det var på den tiden det gick att köpa vettiga saker på Clas Ohlson och Hobbyförlaget.

          Svara
    1. Anders Winblad

      Tycker att beskrivningen påminner mycket om Herkules: Den långa motorhuven, ”masten”, den stora ratten, att åka istället för att köra m.m.

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *