Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

917 reaktion på “Gästbok

  1. Svensson

    Hej,

    Vilket projekt, imponerande!

    Tankelek – tror du att det hade fungerat med 2st Buick rakåttor med hardyskiva i gummi mellan vevaxlarna?

    Pelle: Tack, Svensson! 🙂 For me to know, and You to find out… 🙂

    Svara
  2. Anders Winblad

    Väldigt intressant uppdatering. OK, det blir ingen lamdasond, utan en mojäng hämtad från flyget… Allt för att få motorn så bra som möjligt! Du har mycket kvar att pyssla med motorn innan den blir klar. En sak som jag hoppas att du inte glömt bort, är varvtalsstrypningen, men du fixar väl den i ett senare skede. Apropå kylarprydnaden, så är det tur att damen inte har två vingar, för i så fall hade Rolls-Royce stämt dig för varumärkesintrång, och det hade blivit höga skadeståndsbelopp, vi snackar miljonklassen… Inte roligt! Nu kom du lindrigt undan, och vacker är hon också! Passar perfekt på Herkules!

    Pelle: Jag gör i vanlig ordning några korrigeringar så inga andra läsare missuppfattar… Mojängen hämtad från flyget, är inget annat än ett temperaturinstrument som mäter tempen på avgaserna i Fahrenheit. Tempsensorn köper jag i Kina.

    Varvtalsregleringen är redan monterad men inte visad i uppdateringen. Det är en liten elektroniklåda som brukar sitta på EPA-/A-traktorer och bryter tändningen vid det varvtal man valt.

    Damen i fråga har ingen vinge. Hon håller armarna rakt bakåt, och från halsen fladdrar en schal bakåt i vinden. Ja, hon banar väg genom luften för resten av Herkules. Synd bara att hon inte lagligt kan sitta där. Den möjligheten försvann redan på 50-talet. Se https://www.youtube.com/watch?v=PR-1Kr9E_68 Hör den goa låten som ”Smokerings” Andersson brukade ha som sin signaturmelodi. Jag minns så väl varje gång han började sitt program med: ”- Hello, music lovers!” Är det något månne som klingar bekant i de orden…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Rolls-Royce har fortfarande sin Spirit Of Extacy uppe på motorhuven, men den kan fällas ner vid parkering, så att ingen stjäl den. Även Mercedes har ju haft sin stjärnsymbol som huvkråka långt efter femtiotalet, jag vet inte om den fortfarande finns kvar på deras bilar.

      Pelle: Jag har redan haft tanke på att fälla ner den. men det kräver så mycket utrymme. Det är faktiskt så att hela bilen blir någon decimeter längre med en nedfällningsmekanism, för damen kan ju inte fällas in i den vattenfyllda kylaren…

      Mercan har en fjäder så stjärnan kan fällas ner platt.

      Kom att tänka på en historia jag hörde i min barndom… Gubben hade köpt en Mercedes och var ute och åkte. Hade ingen riktig koll på att tanka, så han fick soppatorsk. Blev bogserad hem av drängen som kom med hästen. Gubben sa: Ja, att åka Mercedes var väl fint, men tacka vet jag min märr Cedes. 🙂

      Svara
      1. Anders Winblad

        Temperaturinstrumentet du ska ha, ska du använda det endast temporärt, eller ska du sätta in en sån mätare i kupén i bilen i framtiden?

        Pelle: Om systemet fungerar som jag tänkt, så hamnar de i instrumentpanelen. Planen är alltså att kunna hålla koll på om blocken tappar synkroniseringen över tid. Det är lite tidigt att veta bestämt, men jag valde analoga instrument i gammal stil, istället för digitalt.

        Svara
  3. Anders Winblad

    Ett bra tips på material när du senare ska isolera motorrummet:

    https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/ljudisolera-bort-brummandet.html

    Pelle: Tack för tipset, Anders! Ja, det verkar vara ett bra material de använde. Detta skall så småningom testas. Men…Ser ni att han står och blåser på ett spraylim, ett kraftigt sådan dessutom, utan gasmask. Dummdjävel! Hur tror ni lungalveolerna mår av ett kraftigt kontaktlim?!! Dessutom var det en väldigt slarvig och ful installation. Kolla kablarna samt allt fix för att rädda upp felskuret/fulskuret med silvertejp. Det vore bra med blymattor… Undrans om det går att få tag på?…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Såg senaste uppdateringen! Ska du ha katalysator nu i alla fall! Nåja, som din gamla mormor sa: ”Dä ä dret mä dän söm int kan änner åsekt!”

      Svara
      1. B-O

        Man kan ha katalysator utan lambdasond.
        Men man kan använda en lambdasond till mer än att styra bränsleblandningen ( vilket är besvärligt på en förgasarmotor).
        Jag kommer själv att montera ”fästen” för lambda på min bil. Bara för att kunna mäta bränsleblandningen och vid behov bestycka om förgasaren.

        Svara
    2. Anders Winblad

      Ja, Claes kallar sig för praktamatör, och nog stämmer det?! I alla fall i jämförelse med pedanten Pelle Söderström…

      Pelle: Ja, till och med praktslarver… Lösa kablar i motorrummet på en båt, samt spraylim i lungorna… Pucko!

      Svara
  4. Anders Winblad

    Helt fantastiskt! Motorn går så mjukt och fint vid 500 varv per minut, den spinner som en katt, riktigt ”smooth”… Som Jonas Borglund skrev om Herkules i Teknikens Värld år 2015: Detta är en Gud till maskin! Och att du kan balansera en tiokrona på högkant säger väl allt om hur välbalanserad den är, precis som en Rolls-Royce! Kan du bara få bort de sista problemen med att oljepumparna suger luft i tråget, så blir den perfekt! Då kan du bygga fordonet som motorn ska sitta i, som ska bli lika imponerande som denna fantastiska snurra! Jävlar vad jag känner mig avundsjuk nu, men å andra sidan är du verkligen värd denna fantastiska motor, så mycket som du har jobbat med den… Fattar att du är alldeles varm i hjärtat efter det här, förälskelsen är total! Detta är ultimat motorporr…

    Pelle: Tack, Anders! Ja, det känns djäkligt gött, men det ligger en del svarta moln vid horisonten… För att sammanfatta så är det kedjesmörjningen som gör skummet i oljan. Skruvar jag ner den, så slutar den allvarliga delen av skumningen. Då kommer nästa problem… Jag har inget som kyler kedjesträckarplasten. Jag vet inte hur allvarligt detta är än, men jag grönnar vidare och kanske löser det… en annan dag.

    Svara
  5. Anders

    Jag brukar titta på YouTube där händiga människor restaurerar lite äldre maskiner av olika slag. Kaffekvarnar, blåslampor och verkstadsmaskiner och mycket, mycket annat. Jag såg den här som renoverade en mekanisk domkraft: https://www.youtube.com/watch?v=h-E5l3BfN8g
    Det fick mig genast att tänka på ditt bygge av Herkules 34. Du tillverkar redan nu specialverktyg för att kunna jobba med och serva motorn. Och jag tänkte att du måste ju ha en tidsenlig domkraft den dagen du är ute och kör med bilen.
    Har du kommit så långt i den tankemässiga planeringen?
    Nu framgick det ju inte hur gammal just den här domkraften var och filmen tycktes vara från något Östeuropeiskt land. Men du kanske kommer att ha något sådant?

    Sedan rent allmänt om dom här YouTuberenoverarna. Någon renoverar ett gammalt spett och tycker att han har återskapat det. Och många andra renoverar med hjälp av vinkelslipmaskinen. Medan det finns andra som nytillverkar utslitna detaljer i svarv och med slaglod. Dom senare är mer beundransvärda, tycker jag.

    Kul att se Herkulesmotorn snurra igen!

    Pelle: Tack, Anders! Domkraft har jag inte tänkt på, förrän nu… Såklart jag måste hålla ögonen öppna efter en sån rolig mekanisk krunka. Till min Hilux-skogspicup har jag en skruvdomkraft, men den i filmen var ju mycket roligare.
    Jag är inte speciellt modeintresserad, men jag lade ändå märke till jackan på snygga bruden… En så’n jacka hade jag i början av 80-talet. Så endera är filmen väldigt gammal (nej, det är den inte) eller också ligger den platsen långt efter (troligare) Men, jag lägger ingen värdering i det… det var bara ett konstaterande.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *