Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

952 tankar kring ”Gästbok

  1. Anders Winblad

    Här kommer en liten härlig historielektion om en mäktig era som varade under 20- 30- och 40-talen: De gigantiska flygbåtarna! Dessa enorma flygfartyg korsade Atlanten och flög mellan Europa och U.S.A. under mellankrigstiden! Inredningen var luxuös, och endast förmögna människor hade råd att resa med dem. De byggdes i få exemplar (ca 2-3 stycken vardera) vilket gjorde dem mycket exklusiva. Vissa av dem gick sönder, andra byggdes om till bombplan under kriget, och åter andra blev sönderbombade under samma krig.

    Herkules 1934 känns som ett lika mäktigt fordon som dessa flygande giganter, som idag känns vara från en gammal legend som man knappt trodde existerade…

    https://m.youtube.com/watch?v=eCQeNERAiBk

    Pelle: Ja det rekommenderas att se på filmer om dessa giganter. Du länkar till en ganska kort film, men det finns flera suuperintressanta filmer på tuben i dett ämne. Som sagt, rekommenderas!

    Svara
    1. Anders Winblad

      Airbus A380 är väl det närmaste en flygbåt vi kan komma idag…

      Pelle: Ja, förutom att den skulle sjunka som en sten då…

      Svara
  2. Tobbe Oja

    Hej Pelle.

    Varför inte starta en studiecirkel och dra in några som är intresserade av karossbygget, då får du hjälp och kanske några nya likasinnade vänner. Du får även stöd för utbildningsmaterial som i ditt fall är plåt 🙂

    Alltid lika kul läsa dina uppdateringar.

    Mvh
    Tobbe

    Pelle: Tack för uppslaget, men i mitt fall passar det inte in. Är inte så social att jag vill umgås och hänga med folk som rotar till i min verkstad. När det gäller karossen, så är det endast tid som är ett problem. Att bygga den själv gör jag gärna, men åren tickar tyvärr… Jo, så sant… det är trångt i verkstan också.
    PS Din bil är ju kanonfin – Bravo! DS

    Svara
    1. Tobbe Oja

      Tänker du sparar tid med fler händer fast kanske inte är så trevligt gå och vara irriterad hela tiden.

      Tack, jo tycker den börjar likna något nu men tar så extremt mycket tid när man måste pilla på alla detaljer. Men nu är det nära till en provkörning.

      Mvh
      Tobbe

      Pelle: Grattis! 🙂 Well done!

      Svara
  3. Anders Winblad

    Vad hittar du på nuförtiden? Har du, som hönserimannen sa, full tupp? 😉

    Pelle: Haha! 🙂 Den var bra!… och tackar som frågar. Trodde faktiskt gästboksidan fallit offer för datadrets-avstängning när det blivit så tyst. Jar snickrar och målar mest. Bygger ljudupptagningsbafflar längs väggarna i motorns provkörningsrum. Tar längre tid än jag trodde. Hela dagen idag har jag bränt på att vandra i skogen. När det är 8 grader varmt och blå himmel, så måste man släppa allt och gå ut.

    Svara
    1. Anders Winblad

      Å andra sidan kan tankarna börja mala, när man väl går sin runda. Och det du grunnar på dagarna i ända är väl din motor, samt bilbygget? ”Jag har en film i skallen som rullar24 timmar om dygnet där jag tänker på något tekniskt” har jag hört en mycket klok människa förklarat i ett gammalt Youtube-klipp en gång. Vem var det som sa de välkända orden nu igen…?? Kan det ha varit ”professor” Söderström som har uttalat sig? 🙂

      Pelle: Huvet på spiken igen… Ja, det ligger alltid något och maler där bak och som kommer fram som en film bakom ögonlocken…

      Svara
  4. Stefan H

    Fantastiskt kul att följa ditt bygge!
    Men en fråga från en okunnig, varför har man glidklossar för kedjesträckarna istället för fjäderbelastade kedjedrev? Typ som spännrulle på kamremmen?

    Pelle: När jag var I uppstarten av konceptet för motorn hade jag otroligt mycket som skulle tänkas igenom och bestämmas samtidigt. Det var allt från bärighet av själva motorstommen, smörjsysten, värmeutvidgning, kylsystem, torsionsvridningar och fan & hans moster. Så här I efterhand hade man önskat att jag gjort mer tankar och tester i ämnet kedjedrev, men det blev inte så, det ramlade helt enkelt mellan stolarna. I ett tidigare svar har jag skrivit, jag citerar:

    ”Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också” Slut citat.

    Det finns ett ytterligare aber att ta med i beräkningen… Mina stora kedjedrev gör att kedjans hastighet blir betydligt högre än normalt förekommande. En kamkedja rör sig inte lika snabbt som min eftersom kamkedjan ligger på ett väldigt litet drivande hjul. Så… det är lätt att vara efterklok. Men förhoppningsvis kan problemet vara löst när jag byggt om sträckarna. Jag ökar dess slaglängd och minskar fjäderkraften. Detta tillsammans med ett förhoppningsvis bättre material kan göra att problemet inte längre existerar. Men det får vi veta… en annan dag…

    Svara
  5. Anders Winblad

    Håller med om att det vore bra att du läjer bort karossbygget till en professionell byggare. Visserligen har jag en viss aning om att du inte kan låta bli att lägga näsan i blöt när det väl är dags… Pedanten Pelle vill så klart hålla koll!

    Men du sparar mycket tid på att göra detta. Tid som du kan lägga på rambygge, inredning och annat viktigt! Så kanske det inte det dröjer 30 år innan Herkules är klar… Nåja, det beror på hur slutprodukten blir. Är man inte nöjd, så får man finputsa själv, tills slutprodukten blir exakt som man vill ha den!

    Hoppas du bara får lite tid att ta en åktur också…

    Pelle: Ja, det skär i hjärtat att tänka på att leja bort, men det finns mycket tid att spara. Men först ska motorn snurra, så vi tar mer om det… en annan dag..

    Svara
    1. Anders Winblad

      På tal om att sitta och grunna. Sitter här med en kopp te just nu, och häpnar över att Twinings Of London startade sin första tefabrik år 1706…!! Där kan man snacka om gammalt företag! Det kan få Herkules 1934 kännas som rena framtidsdrömmen…

      Pelle: Jag har tittat mycket på Ytube om hur industrialismen startade. I England var det fria tyglar, men I Frankriken så styrde staten. Pengarna gjorde att pengarna växte i England kan man säga, och teet, bommulen, kolet och girigheten var drivande krafter i detta. Tyvärr har jag inga länkar nu, men djäkligt intressant.
      Apropå gammalt företag… Stora Enso, före detta Stora Kopparberg… finns dokumenterat sedan… 1288 om jag inte missminner mig, Under 1600-talet världsledande i kopparproduktion. Lilla Sverige på den stora kartan.

      Svara
      1. Anders Winblad

        1288!! Det var som fan! Herregud, då är vi tillbaka i medeltiden! En tid då riddare i rustning hade tonerspel! Jösses…

        Svara
  6. B-O

    Efter att ha läst dina tankar angående rätt eller fel så måste jag skriva ett par ord. Klimathotet lämnar jag därhän. Men elektrisk spänning kan jag diskutera. Jag har åtskilliga gånger debatterat spänningens farlighet. Senast var det en som påstod att 20 volt är den dödliga spänningen. Suck. Man hör direkt att han inte vet ett smack. För som du vet så är det inte spänningen som är dödlig utan strömmen. Först vid ca 50 volt börjar du känna spänningen om du vidrör en strömkälla. Och vilken mopedunge som helst har fått en stöt av tändstiftetoch då har vi en spänning på många 1000 volt. Men enligt de senaste uppgifterna cå räcker 0,12 A genom hjärtat för att störa pumpen. Som tur är så är det ganska sällsynt.

    Pelle: Det finns för den som är intresserad lite att läsa i ämnet jordfelsbrytare på wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare Det kan vara intressant i sig, men min huvudpoäng med mitt inlägg handlade egentligen vare sig om miljö eller elström, utan att vi alla, hela tiden måste faktagranska vad som sägs och skrivs. Det finns tex politiker som med fast och trovärdig stämma påstår saker om meningsmotståndare som kontrahenten de facto aldrig sagt. Men när detta upprepas tillräckligt många gånger så uppfattar kreti & pleti det som att det falska påståendet är sant. Alltså, tro inte på allt som sägs, utan kolla upp själva.

    Svara
    1. Anders

      Här kan jag kommentera med ett citat av Albert Engström: Tänk om allt som sades vore sant. Så hemsk världen skulle vara då!

      Pelle: …Så sant – så sant…. 🙂

      Svara
  7. Anders Winblad

    Har tänkt på att du säkert har mycket att göra nu, och har säkert jobb för tio månader framöver igen, med allt som ska fixas. Men som sagt ”Detta ska göras efter bästa förmåga” som du har som valspråk. Motorn ska bli så perfekt det nånsin går, något annat duger icke!

    Med tanke på hur jämnt och fint den gick redan innan du hade justerat gasspjällen, undrar hur fint den går efteråt… Att du sedan kan justera karburatorerna rätt med hjälp av EGT-mätningen gör ju inte saken sämre. Och sedan får den ny olja också… Detta kommer att bli finfint när allt är klart! Återstår bara hur det blir med kedjesträckarna och dreven, om du hittar en plast som passar i denna tuffa miljö, samt om du får bort kastet på dreven.

    Men det får vi se som du säger ”en annan dag…”

    Pelle: Rättelse.. Det är inte driven som kastar, det är kedjorna.

    Hmm… 10 månader skriver du… Ja, det är märkligt hur lång tid allt tar. I fjol vår trodde jag att jag skulle svetsa fälgar i augusti. Nu är det ett halvår senare, och jag har verkligen ingen tanke på fälgsvetsning nu.

    Svara
  8. Anders Winblad

    Tack för uppdateringen! Intressant om EGT-mätning och om vilka plaster som passar bäst till kedjesträckaren! Vi får se hur det blir i kommande uppdateringar.

    Pelle: Tack, Anders. Den som lever får se…

    Svara
  9. Gunnar Isaksson

    Kul o se dina uppstartfilmer där det blev bara bättre. Måste kika på nytt på förgasarbilderna då du gav mera bränsle som normalt inte går till så på dessa STROMBERG.
    Trodde du hade de första där det var enklare? Har du munstycket justerbart genom o vrida hela mässingsinsatsen i förgasarhuset? Annars SU HIF 6 varit ett bättre alternativ som har munstycket på bimetall lätt justerbart? Har själv haft bägge typerna på 2 förgasaranläggningar.
    Tror rasslet från kedjorna är oerhört svårt o få helt tyst? Lät inte för störande på filmer. Är nog tystare om det går belastat?

    Ser m spänning fram mot fortsättningen mot färdigt projekt m den körbar i bil.

    Pelle: Hej, och Tack! Jag har köpt justerbara munstycken som sitter i botten genom flottörhuset liknande de som fanns på B18.

    Kedjerassel det var grejen för 10 månade sedan. Sedan dess har jag byggt in olika typer av dämpningar, så det är inte det stora problemet just nu, utan det är att få glidklotsarna att hålla. En del i detta beror på att kedjorna wobblar. Wobblingen av kedjorna är en följd av en del olika orsaker, men främst över att respektive cylinderblock inte är synkroniserade med varandra. Jag har ett antal ågärder jag jobbar med för att lösa detta, men mer om det i kommande uppdateringar. Väl kedjan wobblar, så är det stora krafter involverade, så det är svårt, för att inte säga omöjligt att tygla dem. Slitaget beror på att de stora kedjedreven ger så hög kedjehastighet att materialet utsätts för stress pga värme. Inom glidlagerkonstruktion pratar man om PV-faktor. P står för kraft och V står för hastighet. Om man multiplicerar dessa tal så får man PV-faktorn. P, alltså kraften måste jag sänka, eftersom V, hastigheten inte går att ändra. Det ligger nya fjädrar på bänken som är klenare, samt ett antal olika plastsorter som så småningom skall testas… en annan dag..

    Svara
  10. Fredrik Karlsson

    Gokväll! Jag låg och funderade en kväll när jag inte kunde sova och då trillade jag in lite på dina kedjespännare. En idé som slog mig, kan du inte använda rullar som är frästa med spår som kedjorna går i precis som dina sista spännare. Fast att som rullar med kedjorna. Lite som en spännrulle till kamremmen. Kanske är något jag inte tänker på eller missar, men då får ju inte samma slitage. Men det kanske är svårt att få till smörjningen då.

    Pelle: Tack Fredrik, och grattis till ditt fantastiska byggprojekt! När det gäller spännaren, så förvånar det mig, att du inte förstår, som känner mig, att jag redan tänkt på det. Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också. Men tack för engagemanget. 🙂

    Svara
    1. Fredrik Karlsson

      Hej och tack, det gå lite framåt nu när jag är pappaledig 🙂 Jo jag tänkte nog att den tanken redan fanns hos dig, det var därför jag skrev att det kanske är nått jag missar.
      Går det att använda nån lämplig metall istället för plast då måntro? Eller blir slitaget på kedjan för stort då?

      Pelle: Metall blir för tufft för kedjorna, men jag har lite olika plaster på gång som ska testas bara jag fräst klotsarna klara. samt klenare fjädrar.

      Svara
  11. Svensson

    Hej,

    Vilket projekt, imponerande!

    Tankelek – tror du att det hade fungerat med 2st Buick rakåttor med hardyskiva i gummi mellan vevaxlarna?

    Pelle: Tack, Svensson! 🙂 For me to know, and You to find out… 🙂

    Svara
  12. Anders Winblad

    Väldigt intressant uppdatering. OK, det blir ingen lamdasond, utan en mojäng hämtad från flyget… Allt för att få motorn så bra som möjligt! Du har mycket kvar att pyssla med motorn innan den blir klar. En sak som jag hoppas att du inte glömt bort, är varvtalsstrypningen, men du fixar väl den i ett senare skede. Apropå kylarprydnaden, så är det tur att damen inte har två vingar, för i så fall hade Rolls-Royce stämt dig för varumärkesintrång, och det hade blivit höga skadeståndsbelopp, vi snackar miljonklassen… Inte roligt! Nu kom du lindrigt undan, och vacker är hon också! Passar perfekt på Herkules!

    Pelle: Jag gör i vanlig ordning några korrigeringar så inga andra läsare missuppfattar… Mojängen hämtad från flyget, är inget annat än ett temperaturinstrument som mäter tempen på avgaserna i Fahrenheit. Tempsensorn köper jag i Kina.

    Varvtalsregleringen är redan monterad men inte visad i uppdateringen. Det är en liten elektroniklåda som brukar sitta på EPA-/A-traktorer och bryter tändningen vid det varvtal man valt.

    Damen i fråga har ingen vinge. Hon håller armarna rakt bakåt, och från halsen fladdrar en schal bakåt i vinden. Ja, hon banar väg genom luften för resten av Herkules. Synd bara att hon inte lagligt kan sitta där. Den möjligheten försvann redan på 50-talet. Se https://www.youtube.com/watch?v=PR-1Kr9E_68 Hör den goa låten som ”Smokerings” Andersson brukade ha som sin signaturmelodi. Jag minns så väl varje gång han började sitt program med: ”- Hello, music lovers!” Är det något månne som klingar bekant i de orden…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Rolls-Royce har fortfarande sin Spirit Of Extacy uppe på motorhuven, men den kan fällas ner vid parkering, så att ingen stjäl den. Även Mercedes har ju haft sin stjärnsymbol som huvkråka långt efter femtiotalet, jag vet inte om den fortfarande finns kvar på deras bilar.

      Pelle: Jag har redan haft tanke på att fälla ner den. men det kräver så mycket utrymme. Det är faktiskt så att hela bilen blir någon decimeter längre med en nedfällningsmekanism, för damen kan ju inte fällas in i den vattenfyllda kylaren…

      Mercan har en fjäder så stjärnan kan fällas ner platt.

      Kom att tänka på en historia jag hörde i min barndom… Gubben hade köpt en Mercedes och var ute och åkte. Hade ingen riktig koll på att tanka, så han fick soppatorsk. Blev bogserad hem av drängen som kom med hästen. Gubben sa: Ja, att åka Mercedes var väl fint, men tacka vet jag min märr Cedes. 🙂

      Svara
      1. Anders Winblad

        Temperaturinstrumentet du ska ha, ska du använda det endast temporärt, eller ska du sätta in en sån mätare i kupén i bilen i framtiden?

        Pelle: Om systemet fungerar som jag tänkt, så hamnar de i instrumentpanelen. Planen är alltså att kunna hålla koll på om blocken tappar synkroniseringen över tid. Det är lite tidigt att veta bestämt, men jag valde analoga instrument i gammal stil, istället för digitalt.

        Svara
  13. Anders Winblad

    Ett bra tips på material när du senare ska isolera motorrummet:

    https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/ljudisolera-bort-brummandet.html

    Pelle: Tack för tipset, Anders! Ja, det verkar vara ett bra material de använde. Detta skall så småningom testas. Men…Ser ni att han står och blåser på ett spraylim, ett kraftigt sådan dessutom, utan gasmask. Dummdjävel! Hur tror ni lungalveolerna mår av ett kraftigt kontaktlim?!! Dessutom var det en väldigt slarvig och ful installation. Kolla kablarna samt allt fix för att rädda upp felskuret/fulskuret med silvertejp. Det vore bra med blymattor… Undrans om det går att få tag på?…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Såg senaste uppdateringen! Ska du ha katalysator nu i alla fall! Nåja, som din gamla mormor sa: ”Dä ä dret mä dän söm int kan änner åsekt!”

      Svara
      1. B-O

        Man kan ha katalysator utan lambdasond.
        Men man kan använda en lambdasond till mer än att styra bränsleblandningen ( vilket är besvärligt på en förgasarmotor).
        Jag kommer själv att montera ”fästen” för lambda på min bil. Bara för att kunna mäta bränsleblandningen och vid behov bestycka om förgasaren.

        Svara
    2. Anders Winblad

      Ja, Claes kallar sig för praktamatör, och nog stämmer det?! I alla fall i jämförelse med pedanten Pelle Söderström…

      Pelle: Ja, till och med praktslarver… Lösa kablar i motorrummet på en båt, samt spraylim i lungorna… Pucko!

      Svara
  14. Anders Winblad

    Helt fantastiskt! Motorn går så mjukt och fint vid 500 varv per minut, den spinner som en katt, riktigt ”smooth”… Som Jonas Borglund skrev om Herkules i Teknikens Värld år 2015: Detta är en Gud till maskin! Och att du kan balansera en tiokrona på högkant säger väl allt om hur välbalanserad den är, precis som en Rolls-Royce! Kan du bara få bort de sista problemen med att oljepumparna suger luft i tråget, så blir den perfekt! Då kan du bygga fordonet som motorn ska sitta i, som ska bli lika imponerande som denna fantastiska snurra! Jävlar vad jag känner mig avundsjuk nu, men å andra sidan är du verkligen värd denna fantastiska motor, så mycket som du har jobbat med den… Fattar att du är alldeles varm i hjärtat efter det här, förälskelsen är total! Detta är ultimat motorporr…

    Pelle: Tack, Anders! Ja, det känns djäkligt gött, men det ligger en del svarta moln vid horisonten… För att sammanfatta så är det kedjesmörjningen som gör skummet i oljan. Skruvar jag ner den, så slutar den allvarliga delen av skumningen. Då kommer nästa problem… Jag har inget som kyler kedjesträckarplasten. Jag vet inte hur allvarligt detta är än, men jag grönnar vidare och kanske löser det… en annan dag.

    Svara
  15. Anders

    Jag brukar titta på YouTube där händiga människor restaurerar lite äldre maskiner av olika slag. Kaffekvarnar, blåslampor och verkstadsmaskiner och mycket, mycket annat. Jag såg den här som renoverade en mekanisk domkraft: https://www.youtube.com/watch?v=h-E5l3BfN8g
    Det fick mig genast att tänka på ditt bygge av Herkules 34. Du tillverkar redan nu specialverktyg för att kunna jobba med och serva motorn. Och jag tänkte att du måste ju ha en tidsenlig domkraft den dagen du är ute och kör med bilen.
    Har du kommit så långt i den tankemässiga planeringen?
    Nu framgick det ju inte hur gammal just den här domkraften var och filmen tycktes vara från något Östeuropeiskt land. Men du kanske kommer att ha något sådant?

    Sedan rent allmänt om dom här YouTuberenoverarna. Någon renoverar ett gammalt spett och tycker att han har återskapat det. Och många andra renoverar med hjälp av vinkelslipmaskinen. Medan det finns andra som nytillverkar utslitna detaljer i svarv och med slaglod. Dom senare är mer beundransvärda, tycker jag.

    Kul att se Herkulesmotorn snurra igen!

    Pelle: Tack, Anders! Domkraft har jag inte tänkt på, förrän nu… Såklart jag måste hålla ögonen öppna efter en sån rolig mekanisk krunka. Till min Hilux-skogspicup har jag en skruvdomkraft, men den i filmen var ju mycket roligare.
    Jag är inte speciellt modeintresserad, men jag lade ändå märke till jackan på snygga bruden… En så’n jacka hade jag i början av 80-talet. Så endera är filmen väldigt gammal (nej, det är den inte) eller också ligger den platsen långt efter (troligare) Men, jag lägger ingen värdering i det… det var bara ett konstaterande.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *