Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

351 tankar kring ”Gästbok

  1. Anna

    Herkules ser riktigt fin ut! Kram Anna

    Pelle: Tack fina vän! Ja det börjar arta sig nu efter alla timmar och pengar. /Kram!

    Svara
    1. Anna

      Fina Pelle!❤️

      Pelle: Försökt skriva till dig, men jag kommer inte fram på din mejl… Du hittar min i Gästboken… <3

      Svara
  2. Urban Forslund

    Hej! Det var ingen liten bok du fått till under de här åren. En riktig lunta för att använda ett äldre uttryck. Många timmar har det blivit förstår jag, korrekturläsningen kommer att ske med Bunny Berigan i bakgrunden? Minns att Leif ”Smoke Rings” Andersson gärna spelade Bunny på 70-talet.

    Pelle: Ja du, Urban… Åren har gått, både från det ena eller andra… Du var långt mer mogen än alla vi andra på 70-talet, och en allmänbildning utöver det vanliga. Smoke Rings visste jag inte ens existerade på 70-talet, men jag blev en riktig fan på 80-talets nätter när familjen sov och jag pillade i verkstan. Boken, ja!… Ahh, det är sååå många timmar som ligger bakom den så det är svårt att begripa. Bara det senaste är fem månaders skrivande inkluderande hela semestern, och det är ju ändå bara en bråkdel av vad som redan låg i datorn. Satt och bläddrade i sparade papper igår, så det blir nog några sidor till innan jag stänger pärmarna.

    Svara
  3. B-O

    Kommer du att lägga ut den här på hemsidan?

    Pelle: Boken är ju så omfattande så den har ju blivit som ”mitt barn” på något sätt. Känns svårt att bara sätta den på tåget och inte ha koll längre efter att ha varit med sedan födseln. Alltså, att släppa allt det jobbet rakt av till allmänheten utan kompensation känns svårt… Jag kanske ska sälja PDF-er istället… Behöver ju pengar till rambalk…

    Svara
  4. Anders

    Toppen! Jag tänkte klicka på ”tummen upp” för Bunny Berigan, men det hade jag redan gjort för längesedan. (Man kan bara göra det en gång) Så jag ger min tumme upp till Pelle Söderström och Herkules 34.
    Alltså: Tummen upp!

    Pelle: Tack, Anders! 🙂

    Svara
  5. Anders

    Den här bilen hade skivbroms redan 1931: https://sv.wikipedia.org/wiki/Auto_Union-racerbil
    Det står visserligen inte i Wikipediatexten, men det har jag läst i andra sammanhang.

    En annan bil, en A-Ford 1931 har skivbromsar fram. Tagna från en Volvo Amazon, men skickligt maskerat till att se ut ungefär som trumbromsar: http://www.nbmarine.se/
    Det går inte att direktlänka till dagboksidorna. Bara till startsidan. Sedan får man klicka på A-Fordsidor i vänstermenyn. Därefter klickar man på Dagbok. Redan dom första sidorna berättas om bromsarna, men ”maskeringen” av skivbromsar kommer lite senare. Men det är mycket läsbart för en veteranbilintresserad. Även om det visar sig att den innehåller modernare komponenter.

    Pelle: Ja, vi vet av det du skriver samt mina svar nedan att skivbromsar är okey. Och, eftersom Herkules var en ”modern” bil 1934 så hade den förutom ”tallriksbromsar” även en rad moderniteter som kylrefrigirator och med elektriska motorer drivna fönsterhissar. Jo, ja Tackar…!

    Svara
    1. B-O

      Där är marginellt fler rörliga delar i ett elhissystem. Jag har defacto reparerat fler manuella hissar än elhissar. Det som slits i hissmekanismen är rullarna som löper i skenorna, och det är först efter många års användning och ingen förebyggande service.

      Pelle: Så sant!
      Kom att tänka på en grej som någon av alla hundatals som läser detta kanske vill se igen… Kolla Tekniksidan punkt 37 om att klippa en pinne i en fönsterhiss(-djävel)… 🙂

      Svara
  6. Anders

    Du pratar om skonummer när du måttar bromstrumman. Vid ett repmöte där jag var inkalld på sena 70-talet var det en man som dom första dagen gick i sina civila skor. Det fanns inga marschkängor i hans storlek i mobbförrådet. Det fick rekvireras speciellt till honom.
    Det här gamla soldatsystemet med ett nummer och efternamnet var på väg bort redan på 70-talet, men i det här fallet var det fullt användbart. Man sa helt enkelt hans skonummer och efternamnet. Så han fick heta ”52 Johansson”.
    Han hade alltså skostorlek 52! Egentligen hette han inte Johansson, men för hans integritet har jag här skrivit om hans efternamn.
    Hursomhelst, han hade kanske vid en jämförelse kunnat komma närmare storleken på din bromstrumma.

    Pelle: Haha! Hur många gånger fick stackarn höra att han kunde valla pjucken isf skidorna… Jo, det är ena djäkla maffiga trummor. Beläggen är 3″ breda, så det ska nog gå att få stopp på den… majestätiska… maskinen när det kommer dit.

    Svara
  7. B-O

    Jag gillar dina tekniska uttryck som ” villebitt” och ” pilledutt”.

    Pelle: Tack! Ja, detta är inte lätt… På jobbet kämpar vi med att döpa maskinkomponenter till annat än: ”konsol, axel och bussning”. Ni anar inte hur många sådana det finns i en maskin. Så att ha friheten att döpa en ”onamnbar” grej till pillidutt känns befriande.

    Svara
  8. Daniel

    Hej!

    Fyrfärgstryck från handkolorerade förlagor förekom tidigare än -30 tal. För jag har ett gäng veckotidningar från -10 och -20 talet. Så visst fanns det men hur vanligt det sen var i tekniska anvisningar och manualer vet jag inte. Med vänlig hälsning, Daniel

    Pelle: Ha! Såklart Herkules manual var i fyrfärgstryck 1934. Vi plockar den ena …”intet nytt under solen”… efter den andra. Så nu kan ni kära läsare gå in på Tekniksidan och repetera ”15 – Gamla uppfinningar” så har ni fördrivit en stund av er tid… TACK, Daniel!

    Svara
  9. Chris Smith

    You have accomplished something to be very proud of, hopefully it will be eventually find it’s way to museum, so people will be able to see it for 100 years or more.

    Pelle: Thank You, Mr Smith! Your words make me proud… I hope my great grandchildren will take care of it when Im gone. Thats why Im writing a repair manual for this engine. So far 497 pages (47,648 words) Where do You live?

    Svara
  10. Anders

    Det finns insatta flygplanskännare som hävdar att Spitfire är det vackraste flygplan som hat byggts.

    Pelle: Eller Mustangen…

    Svara
    1. B-O

      Det är väl snarast en fråga om tycke och smak. Spitfire är ett fint plan men det finns många andra.

      Pelle: Det finns det…

      Svara
  11. B-O

    Kollade genom dina bilder för x:e gången i ordningen. Vid bilden för huvkråkan efterlyste du en dylik. Kanske kan va en ide’ att designa en egen med en 3d printer. Med ”lost wax” tekniken går det sen att göra en gjutning i brons.

    Pelle: Ja, tanken har slagit mig också… Eller faktiskt svetsa och slipa i rostfritt. Ska nog åtminstone testa.

    Svara
  12. Anders Nilsson

    Kommer du hålla föreläsningar om bygget?
    Eller var det för internt bruk, tänkte på anteckningarna på white boarden.

    //Anders Nilsson

    Pelle: Hej! Jodå, jag kör föreläsningar för grupper om ca 5 – 15 personer åt gången. Typ 3 timmars ostrukturerat babbel om sån’t jag kan, samt lite titt på motorn. Anmälan av intresse och förfrågan via mejl: teknikmekanix@gmail.com

    Svara
  13. B-O

    Nope. Varken fotboll, ishockey eller tennis. Mest för att jag är inbiten sporthatare. Däremot har jag legat under bilen, en Buick från 1961, och försökt designa kylrör till automaten. Två rör som ska gå i diverse kringelikrokar från lådan till kylaren utan att ta i nånstans eller vibrera. Men nu börjar det att se bra ut.

    Pelle: … inbiten sporthatare, sa Bull…

    Svara
  14. Anders

    Veteranbilhobby är populärt. Och vissa bygger något som både kunde vara och inte är det, en veteranbil. P Söderström t.ex.
    Några andra renoverar ”gamla ladugårdsfynd”. Pelle han bygger och förlänger sin bil framåt med en imponerande motor. Några andra renoverar en bil (buss) som man förlängde bakåt. Men motorn är GM’s klassiska raka 6:a. Här i ett måttligt effektuttag, ”bara” 50 hkr.
    http://forening.gotlandstaget.se/2018/05/30/snackbussen/
    Man har gjort en utflykt till ett annat 30-talsmuseum, Gotlandståget. Här skulle Herkules 34 passa perfekt. Kamerorna skulle gå varma med bilder på Herkules i den tidstrogna miljön.
    Men det var egentligen en bild på ratten i bussen som jag ville visa. Jag kom att tänka på ditt sökande efter en passande ratt till Herkules. Här ser man i alla fall en på bild, bläddra lite i bildserien. Så ”din” ratt måste finnas någonstans. Det fanns ju en på Gotland till bussen i alla fall. Det kan inte ha varit den enda i världen!
    Titta gärna på alla andra bilder också. En museitur för den järnvägsintresserade. Och sänd gärna en tanke till alla som jobbar med sådant här på museiföreningarna. Och det är ju egentligen inte bara tåg man jobbar med som man kan se av bilderna. Byggnader och naturomgivningar, broar och turism.

    Pelle: Tack! Och tack och lov för museer…

    Svara
  15. B-O

    För den som vill se ett annat bygge lönar det sig att kolla ”Project Binky” på tuben. Det är bäst att kolla avsnitten i kronologisk ordning.

    Svara
  16. B-O

    Ha en glad valborg och dansa försiktigt med lillflickan.

    Pelle: Tack! Alltid försiktig med damerna, oavsett ålder… 🙂

    Svara
  17. Kristian Jonsson

    Hej
    Jag har inte lyckats lista ut vevaxlarnas förskjutning. D.v.s. om de ligger i samma plan (men förskjutna 180 grader) och då låter den som en 8-cyl. Eller om vevaxlarna ligger 90 grader till varandra och skulle man kunna uppfatta ett 18-cyl.purr.
    F.ö verkar alla dessa ljuddämpare helt onödiga och avsaknaden av motorljud måste väl försvåra möjligheten att höra hur rent den går.

    Pelle: Vevarna är förskjutna 45°, vilket betyder att motorn tänder var 45e grad varvet runt. Jag har alltid tänkt att den ska gå tyst, men hur det blir i slutändan får vi se… en annan dag.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *