Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

425 reaktion på “Gästbok

  1. Anders

    Hej! Du skrivet i Tankar och Funderingar att byta kylarvätskan regelbundet. Så är min grundinställning också. Byt vart annat år, står det i flera instruktionsböcker som jag har här. Det är ju inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Detta har jag haft klart för mig i flera år.
    Men jag har tillgång till serviceschemat till min bil, en Volvo V70 -08. Där står inget om något byte efter si och så lång tid. Det står bara ”Kontroll av nivån och frysskyddet. Fyll på vid behov!” Detta är allt som står i serviceschemat. Att kunna mäta frysskyddet har ju varit känt sedan lång tid, men hur mäter man korrosionsskyddet om moderna bilar nu inte behöver byta kylarvätska som dom äldre årgångarna behövde?
    Tidigare har det funnits ”Super Extra Multi Star Värsting Long Lifeglykol” Kanske finns ännu, men har den blivit ”överkörd” av den moderna bilindustrins tekniska utveckling? ”Köp våran tvåårsglykol och kör så länge du vill på den!” (Modernt reklamspråk)
    Nu drar många parallellen med varmvatten i våra element i bostäderna. Där finns inget korrosionsskydd. Bara vatten som i bästa fall har cirkulerat där sedan huset byggdes. Man menar att syret har försvunnit ur elementvattnet och att det skulle vara ett liknande förhållande i våra bilar. Men detta förutsätter ju att vattnet i bilarnas kylsystem är orört. Har man kompletteringsfyllt någon gång så har man ju tillfört nytt syre.
    Jag frågade Volvocars om detta, men fick ett nästan lite ”God dag. Yxskaft!” till svar. Dom berättade om sin glykol (Volvos eget reservdelssortiment) men sa inte hur dom kollar status på korrosionsskyddet. Vet du eller någon annan här hur det går till?

    Hälsningar Anders K

    Pelle: Jag har haft mina tankegångar också beträffande värmesystem i hus. Ja, det är så att syret blir förbrukat, och då slutar det att rosta. Att detta inte skulle kunna ske i bilar har jag grönnat en del på. Men jag såg hur det såg ut i de fem block jag preparerade inför Herkules, och det var verkligen ingen vacker syn. Nej, jag vet inte hur man kan mäta korrosionskyddet men skulle också gärna vilja veta. Jag hoppas vi träffar på en expert som kan svara trovärdigt på det här, för jag har också stött på allt för många snackare med godagyxskaft-svar.

    När det gäller byte eller inte i nya bilar, så är jag inte förvånad om de räknat ut hur länge motorn håller om man inte byter. Det är en dålig affär att bygga en motor som håller 150 000 mil, mot en som håller 15 000 mil. Min förra 240a körde jag själv 62 000 mil med under 25 år.

    Beroende på vad ni läsare har för bilar… Kolla priserna på Swedol både för olja, glykol mm i 20 litersdunkar. Det är nästan – nej inte nästan – det ÄR oförskämt billigt jämfört med macken eller serviceverkstaden.

    Svara
  2. Anders Winblad

    Tack för uppdateringen! Fördelarna blev jävligt snygga! Som sagt, det är mycket att hålla reda på i en sån här bil. Du har rätt i att en knacksensor bör införskaffas, det är nödvändigt. Och det här med kylvätskan… Mycket att tänka på. En vän till mig som är ingenjör tycker att du gör fel som isolerar grenrören så mycket. Det finns en stor risk att de blir för varma, anser han. Så har Tudorbatterierna införskaffats! Är det Tudor Classic (för äldre bilar)? Jag menar, det ska ju vara rätt stuk på’n, eller hur? Du behöver ju inte ha de mest avancerade grejerna (denna bil har inte så mycket avancerad elektrisk utrustning, även om den har 50 000 volts fördelare, förstås). Lycka till i fortsättningen! Nu kommer den sköna värmen i maj, så du får väl ta en paus från bygget och börja påta lite i jorden framöver.

    Pelle: Batterierna är Tudor / Start stop / AGM /95Ah. Jag har dragit av de blå etiketterna, och ska försöka få tag på de klassiska med kissemissen. Anledningen till att det är just de batterierna, är att de kommer att få jobba tufft under alla start stop som kommer att ske under motorns test och utprovningsförlopp. En viktig aspekt i detta skeende är att batterierna kan lämna så mycket ampere som möjligt under så många starter som möjligt. Därför föll valet på just dessa batterier. Normalt för bilar så mäter man det som kallas CCA (Cold Crank Amps) men eftersom Herkules sommarstartas så mäter man istället MCA (Marine Crank Amps) Jag har endast två startmotorer vilka inte har planetväxel, så den första sekunden innan svänghjulet börjar röra på sig är det en strömrusning som en kortslutning. Men med dessa batterier kommer jag att bli nöjd.

    När det gäller grenrören så har jag hittills haft idéer från folk som tror, men ännu ingen som vet. Det som talar mig till fördel är att jag ämnar köra motorn lugnt och beskedligt, samt att det är fyra B20 block som delar på bördan. Det gör att det faktiskt kan funka. Skulle jag gasa på så kommer fartvinden att kyla rejält, så som sagt… det kan funka. Men med knacksensorer och avgastempmätare så har jag någorlunda koll på hur det står till därinne.

    Svara
  3. Anders Winblad

    Dröm dig bort, kanske 10-15 år framåt i tiden. Fullt med folk på din garageuppfart. Både SR och SVT sänder. Tidningar rapporterar. Fullt med andra människor som är intresserade håller andan. Och plötligt öppnas porten på ditt garage, och du och Serka (samt Bosse Bildoktorn?) hjälps åt att rulla ut den grafitgrå skapelsen på gårdsplanen… Du är säkert både knäsvag och närmast gråtfärdig: Idag har den stora dagen kommit när Herkules 1934 ska starta för första gången…!! Herkules är oerhört tjusig där den står på gårdsplanen. Du hoppar upp i förarsätet, trycker ner pedalen för att bygga upp oljetrycket (bränsle och olja är redan ifyllt i tankarna). Visaren för oljetrycket reser sig sakta upp… Sedan sker det magiska: Du trycker in den svarta startknappen!! Och…!!! Ett lågmält, lite bluddrande muller hörs från avgasrören… Herkules är igång!!! Du trycker varsamt ner kopplingen, lägger i tvåan och Herkules 1934 rullar makligt iväg med Serka vid din sida… Och det visade sig att Herkules går minst lika bra som du trodde!! Bilen ligger som ett strykjärn på vägen, och det är som att manövrera en stridsvagn!! Prestandan är helt OK, och den är en fröjd att köra!!

    Nåja, där är vi inte än, men denna dag kommer om ett antal år gå i uppfyllelse, och det kommer att vara din allra lyckligaste dag i ditt liv, Pelle!!

    Pelle: Hmm… Vad säga… Det du beskrev får vi kanske uppleva… en annan dag. Men jag kan också tänka mig en version där jag inte låter bilen få all uppmärksamhet, utan fyller picknickkorgen, barnbarn och smyger iväg själv, utan tv, radio och uppmärksamhet. Kanske en tur bland norska fjäll… helt själv, vem vet…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Så länge du sänder ett Youtube-klipp med första färden med Herkules, och lägger ut den på hemsidan är jag nöjd.

      Pelle: Det går alltid att ordna… :)

      Svara
  4. Jakob

    Hej och tack för en fin uppdatering. Tråkigt att se dina motgångar, men jag är glad över att du fick ordning på det till slut. Jag tycker att maroonrött är helrätt och jag börjar så sakteliga bli otålig på att få se alla komponenter fogas ihop till en lång, tung och ståtlig motor.
    När jag nu ändå skriver: jag har funderat på en grej som kanske är lite som att svära i kyrkan och det är om du tänker starta Herkules med öppna headers bara för att höra sången? Jag vet, det är ingen racingmotor, den ska slunga iväg en stor och tung bil i marschfart, till synes utan ansträngning och utan oväsen. Men ändå… Jag är oerhört nyfiken på att höra hur en rak 16-cylindrig motor kommer att låta.

    Pelle: Hej, Jacob! … och Tack! Roligt att du gillar färgen. Jag drömde fram den. Från början tänkte jag att den skulle vara grå…
    Apropå raka rör… Det får bli någon annanstans än här i bostadsområdet då, för annars får nog grannarna både diarré och slaganfall… :)

    Svara
    1. Anders Winblad

      Grannarna får nog slaganfall bara de SER Herkules! Något mäktigare lär de aldrig ha skådat tidigare…!!

      Pelle: Vi får se… vi får se…! :)

      Svara
  5. Kjell Andersson Lenskogen Kil !

    Buenas Noches .
    Ja vad ska man säga…. Det är avgrundsdjupt hugnesamt med en till synes normal människa som har så mycket tankar. Bara en sådan sak som att allvarligt ifrågasätta om oljan ska vara varm vid oljebyte ! Eller att ta Biltemas grejer i försvar. Det är många ”sanningar” därute som anses oomkullrunkeliga. Bra att någon sätter ner foppatoffel och tänker och agerar utanför ”hållamedomallt”-boxen. All heder till dig.

    Sedan är det ju ett näst intill ofattbart spännande projekt som växer fram. Vilken ambitionsnivå ! För att inte tala om kunskapsnivå ! Både Teori och Praktik. Det verkar ju bara vara att läsa in sig på vilket ämne som helst och sedan omsätta det i praktiken med brilliant resultat-Tydligen!. Det är din människotyp som borde vara högst avlönad .

    Politiker av alla kulörer anser sig ju vara duktigare än andra (därför höga löner) men sätt dem på en öde ö så får vi se hur det går. Inte ens enkla grejer som att spara miljön och samtidigt helt slippa oljeberoendet kan de genomföra. Bara höja skatter under devisen: Hela Sverige ska (INTE) leva.
    Nog med utvikning men jag är en utvikningspojke.

    Själv håller jag på med prototyper på några patent och inser vilket enormt arbete det är när nya prylar ska fram. Därför är jag extra imponerad av ditt examensarbete. Inga beprövade erfarenheter finns att gå på. Många gånger får man leta i ett helt annat hörn av skrotlådan eller Google för att hitta något som ev kan passa. Eugen Wiberger är husguden och billiga Biltema är hovleverantör i kraft av sin prisnivå.

    Jag håller på dig. May your God be with You !/ Kjell Becquerel

    Pelle: Hej, Kjell!… och Tack för ett fantastiskt inlägg. Nu vet jag att vi är ännu en av oss fåtaliga som känner till ordet ”oomkullrunkeligt”. Det är bannemej inte många som vet att det är ett svenskt urord, men har fått sin vinkling där det ohjälpligt sitter fast.

    Det är intressant att du tar upp min sida att ifrågasätta. Det är något som mon hjärna bryr sig med hela tiden. Som jag sagt… folk som kategoriskt med en fnysning säger ”Feltema” och med en blick vill få omgivningen att hålla men sjunker snabbt i graderna hos mig. Visst, det finns en massa skräp på Biltema, men oftast är det skräpet så billigt att det inte gör något. Men när de också säljer kvalité till billigt pris, så är det ju urbota korkat att inte välja det. Det är synd att de inte har recensioner på sin hemsida.

    Wibergers hemsida är en pärla. Det är nog den mest perfekta hemsida jag som konstruktör sett under alla år på nätet.

    Svara
  6. Mike Elisson

    Såg dina senaste bilder från slutmontering och färgkladd, att behöva göra om något som man lagt ner massor av energi på är surt, att tvingas göra om samma sak ytterligare gånger är ännu surare! Been there, done that!
    Men tillfredsställelsen när man i slutänden lyckats är desto större!
    Jag följer och känner igen mig i mycket av det du gör, mina projekt är dock inte i närheten av det du håller på med. Men känslan av ilska, förbannelse över sin ibland egna dumhet, Murphys lag, svära lite (eller mycket) och sedan nä nu jävlar! En stund senare har man löst problemet med ett slutresultat som väl motsvarar det man ville uppnå!
    Funkar i princip varje gång! Att ge upp finns ej på kartan, eller hur? :-)

    Mike

    Pelle: Javisst är det en fantastisk känsla när man lyckas eter misslyckanden. Och den lärdom man tar med sig från resan är ju väldigt – väldigt stor. För det är ju som jag skrivit tidigare inte materialets fel. Det gör bara som det blivit tillsagd. Det är vi – klantarsel – som inte fattar att behandla det på rätt sätt. Materialet har ingen egen vilja och nyckfullt ändrar åsikt. Se även bloggen från 24e Oktober -15, ”Det bor en fin grej i den här…” Något av det suraste på hela bygget, var när jag fick lägga en vecka på att skrapa ur gummimassan från motorns mellanstycken (Fliken motorblock) För att sedan genom egna tester konstatera att det skulle kunnat sitta kvar. Ahhh, surt!
    Ge upp finns ej på kartan! På’t igen!

    Svara
  7. Anders Winblad

    Det krävs rejäla motorfästen till en motor av denna kaliber. Hur ska du göra med motorupphängningen? Den måste ju klara åtminstone 1,5 ton, om det ens räcker, säkert rentav över 2 ton kanske. Som sagt använder du ju både livrem och hängslen i detta bygge, så du lär överdimensionera ordentligt, om jag känner dig rätt.

    Pelle: Hej, och Tack för en intressant och högst relevant fråga. Jo, självklart har jag tänkt även på motorfästen, men skjutit frågan framåt beroende på några parametrar. 1) Jag vet inte motorns vikt ännu, men en snabb kalkyl pekar någonstans kring 800 – 900 kg. 2) Jag vet inte hur ramen kommer att se ut än.
    Det är ju på detta sätt, att först och främst måste jag ju veta hur mycket den statiska lasten, alltså vikten är. Med den kan man sedan få ett hum om den dynamiska belastningen beroende på centrifugalkraft, inbromsning mm. Till detta skall vi också lägga motorns vridmoment, men jämförelsevis är denna kraft relativt blygsam. Om nu Herkules utvecklar 680Nm, så motsvarar det ca 140kp (alltså kg) på en halvmeters hävarm, så jämfört med vikten så är det småpotatis.
    Motorfästena bör placeras så att motorn kan rotera kring sin egen axel, alltså i mitt fall huvudaxeln. Då roterar motorn istället för att svänga fram och tillbaka. Detta innebär att jag i vevhusets svetsade fäste behöver skruva någon form av ok som sedan motorkuddarna sitter på. Eftersom jag inte vet var ramen hamnar än, så kan jag inte skissa på detta i nuläget.
    Planen är dock att jag ska göra lite prover för att sedan fräsa och svetsa till en gjutform, och gjuta egna motorkuddar i polyuretan. Var det någon som trodde något annat… :)

    Svara
    1. Anders Winblad

      Angående motorkuddarna av polyuretan: Som Bosse bildoktorn skulle ha sagt; ”Det här blir dyrt-dyrt-dyrt!”

      Pelle: Nejdå, det är alltså inte polyuretanlim i småflaskor, utan jag gör en gjutform och lämnar till en firma som fyller den. Limmet blir som skum, men det jag skall ha till motorfästen är en vätska som blir som en kraftig gummibit.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>