Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

952 tankar kring ”Gästbok

  1. Martin Sjögren

    Hej Pelle,

    Tack för att man får följa med på denna fantastiska resa med sweet16. Mkt matnyttigt och lärorikt.
    För och göra en kort historia lång så blev jag intresserad av det där med loctite å limma drev, för mitt blyga
    projekt av ett motorbyte i en IH brandbil.
    Jag har läst och sökt på nätet men blir inte klok på vilken produkt som Scania använder. För när man läser eller
    tittar på ngt Youtube klipp så är alla deras produkter heelt fantastiska, å de e ju iof bra.
    Är det den 648 som du nämner i din text eller är det 638 eller ngt annat?
    Å en följdfundering, loctite nämner ett max spel på 0,1mm som 648 klarar att limma
    men finns det ett minimimått, jag tänker om man har presspassning på drev/axel också?
    Kanske ”Off topic” men den som inte frågar får inga svar 🙂

    Med vänlig hälsning Martin Sjogren

    Pelle: 15/5-19 UPPDATERAT SVAR! ..sovit på saken.. : Hej, och Tack för din fråga! Säkert hundra gånger har jag nämnt 648 vilket jag använder som permanent låsning men även tätning av det som inte skall lossas mer, men…
    Om du vill sätta fast drev som skall sitta permanent och hålla för ”bryt & bänd” så är det bäst att använda presspassning. MEN, då kommer det en svårighet i att använda 648an eller andra cylindriska låsningar. Den härdar nämligen av friktionsvärmen när du pressar fast drevet. Jag har själv gjort det misstaget, det går helt enkelt inte. Enda chansen att komma ifrån det är att använda Loctiten som finns på Tekniksidans första flik – 128467. Scania själva har en våldsam presspassning på sina drev samtidigt som ytorna är bestrukna med just denna specialare som har en inbyggd fördröjare för att inte härda i förtid. När jag jobbade med detta för Scanias räkning frågade jag försäljaren om inte Loctiten skrapades bort av presspassningen, men svaret blev att det finns låsvätska nere i porerna som binder metallerna nere i ”pettimolekylen”. Scanias ytor med presspassning var slipade och helt släta, men kombinationen av nyp och lim gör att det sitter.

    Du kan blästra ytorna och limma med tex 648, men det allra minsta som det kärvar så hugger detaljerna och sitter ohjälpligt fast. Du måste alltså förvissa dig om att detaljerna kan glida mot varandra innan du bestryker. Att ha så stort spel som 0,1mm skulle jag INTE rekommendera. Max ett par hundradelar. Om detaljerna slipats till bra passning och sedan blästrats, så går det inte att sätta ihop dem. Blästringen skapar toppar och kratrar så detaljerna passar inte mot varandra. Vid ett tillfälle när jag limmade med 648, så gick jag på en nit… Jag trodde själv att det skulle gå enkelt att kapa blästringstopparna om man pressade ihop detaljerna, men friktionsvärmen blev ändå för hög i kontaktstället så att 648an högg. Du kan alltså slipa ena detaljen till ett specifikt mått, blästra och mäta igen så du vet hur mycket blästringen bygger. Sedan tas hänsyn till den förhöjningen vid slipning av den andra detaljen, så att delarna precis passar ihop efter blästring. Tänk på att luta blästerpistolen i samma vinkel vid blästring utvändigt som du måste hålla den vid blästring invändigt, så att resultatet blir lika vid mätningen.

    Vad jag vet så finns det bara stora (dyra) flaskor av 128467. Men ring i så fall och be att någon säljare häller upp en skvätt till dig som du får köpa till en rimlig peng. Var trevlig och fjäska med fikabröd…

    – Kom ihåg att ALDRIG stryka Loctiteflaskans pip mot metallen. Låsvätskan blir då förorenad med metalljoner, vilket förstör dess ursprungliga egenskaper. Detta gäller all låsvätska.
    – Ställ den heller inte i kylskåpet, detta är en gammal myt.
    – Var noga med att ha rätt instyrningsfas där Loctiten skall matas in I skarven. Underskatta INTE detta för att inte klistret skall skrapas av. Den bör vara 15 – 20° varken mer eller mindre.

    /Pelle

    Se även Tekniksidan:

    http://www.sweet16.se/?page_id=3537

    http://www.sweet16.se/?page_id=3607

    http://www.sweet16.se/?page_id=3616 Inte helt relevant eftersom du inte kan blanda värme med limning. Kan dock vara intressant.

    http://www.sweet16.se/?page_id=5774

    http://www.sweet16.se/?page_id=3731 15/5-19 Kompletterat med denna som jag missade igår…

    Svara
    1. Martin Sjögren

      Tack för svar å bra input, jag hade en fundering om en sån ”kryssrulle” till svarven och göra fina linjer/repor i den axel som ska pressas i så loctiten får plats.
      Fortsättning följer. Å stort tack för svaren. 🙂

      Mvh Martin

      Pelle: Spåren från en lettringsrulle blir alldeles för grovt och glest. Ta hellre en lite grövre, (typ 120 – 240 korn?) smärjelduk och skapa fina täta repor.

      Vad är en IH brandbil? /Pelle

      Svara
      1. Anders

        Jag är inte tillfrågad, men International Harvester. Ett känt amerikanskt märke med tyngre fordon.

        Pelle: Hej, och Tack! Först tänkte jag… vad är nu detta för ”godag yxskaft” men det är ju svaret på IH brandbil såklart. Tack!

        Svara
  2. Anders Winblad

    Intressant med husrenoveringen. Hade tänkt mig att du gjort som med bygget av Herkules, alltså kommit på nya saker att förbättra hela tiden, men så verkar det ju inte bli. Bra att du sparar grejer som är i bra skick, så att du inte renoverar i onödan.

    Nåja! Till den sak som jag tänkte ta upp idag:
    När jag läste senaste numret av Klassiska Bilar var där ett reportage om en nyproduktion av Le Mans-vinnaren Atalanta från 1938. Tyvärr hade de satt in en hypermodern motor i bilen! 🙁 En 2,5 liters fyra på 214 hk. Lite synd, tycker jag, då motorn är bilens hjärta och känslan av gammal bil går förlorad. Just en fyrcylindrig motor är ju svår att få en härlig känsla i. Ljudet känns ofta lite platt, och en modern motor är ju känslolös med sin kliniskt perfekta databox som håller koll på allt. Kunde de inte ha satt in en rak åtta med SU-förgasare istället, samt två ventiler per cylinder och endast en enkel överliggande kamaxel? För att få fart på åbäket hade de ju kunnat sätta in en mekanisk kompressor, som fått sprutt på det hela utan att känslan gått förlorad. Detta är dock bara mina egna tankar. Vad anser du själv?

    Jag tycker att du gör helt rätt som fokuserar på motorn först, vid bygget av Herkules, och tycker att det är centralt att Herkules ska ha en gammaldags motor för den rätta känslan (kan knappast tänka mig nåt mer lämpligt än en rak 16 combined i en lyxig gammal 30-talare!). Saker som påverkar körbarheten är ju en annan femma, och kan vara av modernare snitt. Likaså sådant som lyxar till det lite i kupén. Det viktigaste är ju att man får njuta, både under själva bygget av fordonet, samt när den är klar för användning.

    Allra sist vill jag påpeka att du borde titta lite extra på Bugatti 35 C:s helt underbara mätare, och ta efter stilen när du utformar mätarna till Herkules, för vackrare finns inte att finna i hela bilvärlden!

    Pelle: Hej, Anders! (och alla andra som läser Gästboken) … och Tack! Det är bra att åtminstone någon håller liv i sidan när jag är på andra äventyr. Husrenoveringen, ja… Har i helgen gjort klart ett förråd, och monterar nu ihop hyllor. Förutom typ camping och fritidsgrejor, ska där inhysas Herkulesdelar. Det finns dylika utspridda i huset, så nu ska de samlas på ett propert ställe. Nästa renoveringsobjekt blir min groventré innan jag fortsätter in mot tvättstugan. Men…

    Innan ”grovis” så tänkte jag fräsa klart kedjesträckarna och städa verkstan som gått in i kaos nu. På bänken ligger också vänstra sidoluckorna som skall få sina nya synglas monterade. Det är inte brist på projekt…

    Jag kan förvisso förstå biltillverkarna när de tar en modern utvecklad motor med bra avgasvärden, men jag håller helt med dig att känslan går förlorad. Det blir en syntetisk kopia av något genuint.

    Jag har fått en bok av en god vän med bara instrumentpaneler från gamla bilar i. Mentalt har jag släppt instrumentpanelen eftersom det ligger så mycket annat i röret först. Jag tackar dock för tipset och hoppas du påminner mig om några år igen när det skall börja mekas med det.

    Svara
  3. Fredrik Karlsson

    Hallå! Det var ett tag sen jag skrev. Hur går det med renoveringen där hemma? Behöver du tips och råd så hör av dig.
    Mvh Fredrik

    Pelle: Jag jobbar på, men det går inte lika fort nuförtiden. Efter ved och trädgård är det nu ett förråd som byggs i gamla bastun. Köpte en klammerpistol för att slå takskivor. Det är ännu ett verktyg jag älskar djupt och passionerat. Så otroligt mycket enklare än att skruva.

    Det svåra är inte själva arbetet, det klarar jag. Det svåra är att välja färger och material. Men det reder sig nog med det. Jag har en ny devise: ”- Om jag inte hatar det och det fungerar, så ska det behållas” (miljötänk)

    Badrumsskåpet = Behåller! Ny färg och glashyllor Så funkar det 40 år till.
    Uterummets möbler från 90-talet = Behåller! Betsar upp det, för det funkar att sitta i.
    Sängen = Sålt! Hatat den fula dj-la sängen.
    Soffgruppen = samma som ovan…
    Korktapeten i köket: Behåller! Under förutsättning att det solblekta går att vaxa upp.
    osv..

    Ska göra ett sista ryck med motorn innan sommarn, för det kommer en del prominenta besökare som ska få se den snurra.

    Ha dä, gött folk! /Pelle

    Svara
  4. Anders Winblad

    Läser ett reportage i Klassiska Bilar om Bugatti Type 35 C från år 1927.

    Den bilen får man för runt 30 miljoner idag, om den är i gott skick…

    Vet att du aldrig kommer att sälja Herkules, men visar ändå att den skulle bli närmast ovärdelig på marknaden, ifall den hade varit till salu, särskilt med den dokumentation som finns om bilen…

    Pelle: Som sagt… Inte till salu.

    Svara
  5. Anders Winblad

    Apropå att Notre Dame har brunnit ner: Sorgen efter denna praktfulla byggnad visar på styrkan med kulturarv, samt att man kan ha stark kärlek till hårda saker. Du har säkert en lika stark kärlek till Herkules 1934, som parisarna har till Notre Dame…

    Pelle: Kan man älska mer än en… Såklart! På frågan om Herkules är till salu, så är svaret ett rungande NEJ! Även om någon lägger upp 5 miljoner på köksbordet.

    När det gäller kulturhistoria, så får jag lätt en tår i ögat. Oavsett om det är träkyrkan i S Råda, Palmyra eller Notre Dame. Det är ju där och då vi kommer från, alltså historien. Och utan historia är vi intet… Puff, bara damm…

    Killen som brände ner S Råda kyrka var psykiskt sjuk. Frågan är om grabbarna som sprängde Palmyra var sjuka, eller bara (”bara”…!!??) indoktrinerade av en sjuk religion. Jag förbannar dem fär eviga tider som gjorde detta missdåd mot mänskligheten.

    Svara
  6. Anders Winblad

    I senaste numret av Teknikens Värld testades två jeepar: Jeep Wrangler och dess ryska konkurrent (kommer inte ihåg namnet på modellen). Jeepen såg ut inuti som vilken modern bil som helst, med bildskärmar och växellåda av modernt snitt. Den ryska bilen hade analoga, runda instrument, samt en krokig växellåda. Den såg betydligt mer råbarkad ut än Wranglern. Gissa vilken bil som vann? Jo, den ryska bilen, på grund av nostalgin med de gammaldags instrumenten, samt att den verkade mer råbarkad än sin amerikanska motsvarighet. Det var helt enkelt rätt stuk för en jeep!

    Detta får mig att tänka på Herkules, som kommer att vara konservativ, något råbarkad (tänker på växellådan) samt lyxigt bekväm och exklusiv.

    Pelle: Ja, det är hela tiden ett avvägande, kompromisser… Tack ochlov för mig så var dåtidens uppfinnare ordentligt aktiva. Jag tänker på tex skivbromsen, Munters kylmaskin mm. Men jag tycker det är viktigt med den gammaldags känslan, även om det sitter ett speleverk djupt in i systemet så man kan komma åt kartor och Spotify om lusten faller på.

    Svara
    1. Anders Winblad

      I samma tidning fanns en provkörning av Rolls-Royce Phantom VIII, som var fullsmetad med bildskärmar. Inte nog med det, den hade dubbla turbo! Fy! Turbo borde vara bannlyst på en konservativ lyxbil! Den är ju bannlyst på Herkules, vilket är helt rätt! Däremot är det bra om Herkules kommer att ha en gammaldags, tunn rattkrans, samt ha en ”osportig” konservativ rattvinkel, allt för trettiotalskänslan.

      Vad anser du…??

      Pelle: Vi får se var det landar. Just nu ligger en fyrekrad ratt från en gammal lastbil på hyllan. Tror det är en Dodge från 1927. Den är mer massiv än tunn, så vi får se hur det blir med den saken. Den är i trä, men planen (för dagen) är att den ska lackas som vore den av bakelit.

      Svara
  7. Anders Winblad

    Det har inte hänt något på sidan på ett tag. Har du mycket att göra?

    Pelle: Håller på med lite grejs kring sidoluckorna, bla inspektionsfönster, samt kedjesträckarna. Dock med en mycket låg intensitet just nu. Håller på att planera och förbereda för en genomgång (läs renovering) av husets alla rum, så Herkules hamnar i malpåse säkert ett år. Livet hann ikapp som jag brukar säga. Det är inte renoverat sedan huset byggdes -78, och en vattenskada i tvättstugan gör att man kan se marken under. Så nästkommande (men den dröjer) uppdatering blir säkert den sista på ett långt tag. Ni får google på klimatbedrägeri och flygbåtar så länge… 🙂

    Svara
    1. Anders Winblad

      Tänkte på en sak: Du som är så extremt noga med att ha rätt prylar, vad anser du om 3M:s produkter? De tillverkar ju många olika grejer, som mest används av professionella användare. Ville bara höra vad du anser.

      Kan tänka mig att du tycker att vissa grejer är skit, medan annat håller superkvalitet, som du brukar säga.

      Pelle: Över lag är det bra grejor…

      Svara
      1. Anders Winblad

        Har nu kollat på deras hemsida, och det är ett jätteföretag idag som har ett enormt sortiment! Vi snackar om 60 000 olika produkter för olika användningsområden!
        De startade år 1902 i Minnesota, som gruvnäring. De tog fram mineraler som används för tillverkning av sandpapper. Idag har de verksamhet i 70 länder, och säljer produkter i 200 länder…!!

        Jag kan mycket väl tänka mig att du kommer att använda någon av deras produkter på Herkules framöver.

        Pelle: Ja, det är ett hiskelikt stort multinationellt företag. Vi har faktiskt på mitt jobb varit med och byggt produktionsutrustning för dem.
        När det gäller ditt & datt till Herkules, så kan jag nog säga att jag genom åren fyllt på i mina förråd med både det ena, andra men även tredje som jag kommer kunna tänkas att använda. I synnerhet under en helg… Då det går allt att hitta såväl fan som hans moster om man tittar i alla hyllor och lådor. Detta inkluderar då givetvis produkter från 3M.
        Min renovering av huset startade kan man kanske skämtsamt drista sig att säga pga 3M. Inte helt sant, men… Min dotter nedkommer med tvillingar i maj. Det betyder att jag har tre barnbarn. Rummet som de kan härbergeras i är fyllt på ena sidan av Herkulesgrejor (läs skämtsamt 3M) För att få in en barnsäng där, så måste ett förråd omorganiseras. Då ska byggsågarna och virket fram. Eftersom sol och värme är på gång, och sågarna då kommer att stå framme, så är det väl lika bra att byta de beställda fönstren… Och när man ändå är på gång så kan jag ju fixa det pajade golvet i tvättstugan, Men där tänkte jag bygga ett skafferi som har axcess från köket. Men där dörren ska vara så står en bänk med tillhörande spis. Så då får man ju fixa köket. Detta innebär då att golvet måste bytas. Något som i sin tur medför… Ja, ni hör ju själva. Alla rum utom ett ska renoveras… i alla fall varsamt och med ett hårt grepp om plånboken. Appropå grepp… Har ni någon aning om vad en kvalitetsvattenblandare kostar…? Jag höll på att skita på mig. Men det gick bra… i alla fall med nöd och näppe.
        Så att ha för många 3M-produkter i sin samling kan visa sig bli dyrt… väldigt dyrt. Men hur dyrt, det får jag se en annan dag.

        Svara
        1. Anders Winblad

          När det gäller elektroniken, så hoppas jag att du har full koll på sånt som Ohms Lag och jämn sinuskurva, men det har du säkert, du är ju inte helt tappad bakom en vagn, precis. Men det är lätt att glömma när man har en massa andra grejer i huvudet…

          Pelle: Jodå, det har jag koll på. Har etsat och lött mången kretskort i min dar… Tom byggt en rörförstärkare i min ungdom. Det var på den tiden det gick att köpa vettiga saker på Clas Ohlson och Hobbyförlaget.

          Svara
    1. Anders Winblad

      Tycker att beskrivningen påminner mycket om Herkules: Den långa motorhuven, ”masten”, den stora ratten, att åka istället för att köra m.m.

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *