Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

925 tankar kring ”Gästbok

  1. Anders Winblad

    Bensinpriset höjs mer och mer, dessutom ökar inblandningen av etanol i bensinen så att bilarna drar mer bränsle. Regeringen vill att fler och fler kör elbilar, men de flesta har inte råd. Bilar drivna med bensin, som är stora och tunga, kommer att beskattas skyhögt framöver, om de är nytillverkade.

    Undrar hur regeringen kommer att se på Herkules 1934? Ett nytillverkat hembygge med en groteskt stor motor av gammal typ (som visserligen kan köras på sprit) kommer ge byråkraterna på Transportstyrelsen en hel del huvudbry. Bara detta att det GÅR att köra på miljöovänlig bensin med den, gör nog att den inte kommer att ses med blida ögon, hembygge till trots. Räkna med att fordonsskatten kommer att bli betydande! Och drivmedelskostnaden kommer att rusa iväg…

    Så är det när man vill gå tvärtemot det tänkande som vår regering har, och verkligen vill njuta av en rejäl glidarbil i vår vackra landsbygd. Det kostar på…

    Vissa går med i Bensinupproret. Andra bygger Herkules 1934…

    Pelle: Hej, och ursäkta för att svaret dröjt. Jag har läst, men lågprioriterat denna sida. Själva fordonsskatten är ett svart hål att titta in i, där vi inte vet hur ljuset kommer att se ut… Om miljöpartisterna i Stockholm får som de vill, så ska alla åka elcykel i framtiden. Apropå elfordon… Om hela sveriges fordonspark skulle vara eldriven, så räcker strömmen inte till. Fel, den räcker inte till som det är redan nu. Drastiska åtgärder måste till, som tex att bygga modern kärnkraft. Men, hur många år tar det… Vet inte, 25 kanske…

    Många företag håller idag på att utveckla syntetisk bensin från skogsråvara som alternativ till sprit. Vi får se var detta kommer att landa, men med tanke på hur många kolvmotorer det finns, och hur stort intresse det finns för förbränningsmotorer, så kommer det sannolikt att finnas drivmedelsalternativ i framtiden.

    Svara
    1. Anders

      Anders Winblad: Du skrev så här ”dessutom ökar inblandningen av etanol i bensinen så att bilarna drar mer bränsle.”

      Om du avser den så kallade Låginblandningen, 5% etanol för närvarande i Sverige, 10% i bl.a Frankrike, Spanien och Finland, så måste jag korrigera dig. Så låg inblandning märks inte. Det är först när man kommer uppåt 50% etanolinblandning som man kan se skillnad.
      Jag körde min Volvo 245 -92 i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil med en etanolinblandning på ca 30%. Jag hade inte gjort några åtgärder med motorn med tanke på etanolinblandning. Det var bara att tanka och köra som vanligt. Det påverkade inte förbrukningen och några startsvårigheter eller andra störningar fanns inte. Och Bilprovningen hade inget att anmärka på heller. I och för sig visste dom inte att det var etanol i bränslet, men om bilen inte visar några negativa tecken ställer dom inga frågor om något. Senare överlät jag den bilen på en anhörig. Han körde ytterligare 3000 mil med samma blandning. Rosten tog den bilen. Efter den bilen har jag många år och mils erfarenhet på enbart E85. Jag går här och väntar på FFV-bil nr 2.

      Pelle: Så rätt så… En modern insprutningsmotor justerar detta själv. På en Herkulesmotor skruvar man bara upp de justerbara munstyckena en aning, så är det löst. Om man inte åker på utlandssemester så klarar ekonomin den ökade bränslekostnaden för de finturer som blir aktuella…

      Svara
  2. Joseph

    My oldest (12) and I were discussing the longest straight engine and ran across your build. It’s great! I am really glad you have a rendering of the vehicle that it could go in so that it put in perspective for him. Keep up the great work and I look forward to seeing more about it.

    Pelle: Thank You Joseph for Your comment. If You and Your kids are passing Sweden some time, give me a note so Your son can se the engine running. I hope he will be an engineer some day. I was 12 when I started thinking about this project, and now I’m 62. /Pelle

    Svara
  3. Jakob

    Hej! Nu har jag inte tittat på din sida på bra länge, men det var intressant att läsa dina tankar och funderingar. Det håller på att bli min favoritsida då jag tycker det är spännande att höra vad byggherren tycker och tänker. Vad gäller din ”åldersnoja” vill jag dra ett närliggande exempel, nämligen min far. Han är 76 år och still going strong. Han såg fram emot pensionen i hela sitt liv, men ju närmre det kom, desto mindre kände han att han ville gå i pension, ett av de starkaste skälen var att han inte ville säga hejdå till sina kollegor. Så han jobbar fortfarande halvtid och är väldigt eftertraktad eftersom han har många decenniers erfarenhet och kan diagnostisera på några minuter vad en oerfaren kollega skulle behöva timmar för att komma på. Så min rekommendation är nog att du ska jobba på om du trivs. Pappa plockar ut pensionen och jobbar halvtid och säger att han har aldrig i sitt liv haft så god ekonomi som nu.
    Sen till vänskapen: jag kan bara beklaga att Kil ligger så långt bort, jag hade verkligen gillat att ta en öl med dig och prata motorer och bilar. Själv märkte jag att nya vänner är väldigt svåra att skaffa efter 30; det torkar liksom bara upp. Och när jag flyttade hem till Sverige efter tio år i Österrike var jag riktigt desperat efter att träffa vänner igen. Men det är som sagt knepigt; i ”den mogna medelåldern” (45 år) har jag bara fått två nya vänner som jag har kommit riktigt nära. Båda är gamla kollegor från förra jobbet. Man märker om man är verkliga vänner om man fortsätter att hålla kontakten efter att man slutat jobba ihop. Det blir för all del inte täta kontakter, men desto trevligare när man väl ses. Jag tycker inte du ska sörja kompisen som inte ville lyssna på vad du berättade om ditt liv. Vänskaper är lite som konjunkturer, de kommer och går, ibland har man fokus på ett umgänge, ibland på ett annat. Enligt min erfarenhet är det ovanligt att vänskaper tar slut på samma sätt som förhållanden om inget graverande har hänt. Han kanske inser att han var vrång, annars går livet vidare ändå.
    Jag önskar dig lycka till, både med privatlivet och ditt suveränt galna projekt. Och om du vill ha lite inspiration om att bygga kaross till en 30-talare kan jag rekommendera en ung kille med en kanal som heter Macromachines på Youtube. Han bygger en Indycar och började i princip med ett par balkar, chassikomponenter och en sidventilare. Nu har han snart en färdig bil, otroligt inspirerande bygge. Här är en länk till när han börjar på sin kaross: https://www.youtube.com/watch?v=6ljEv7cGKPk

    Mvh Jakob

    Pelle: Tack, Jakob för ett långt och inspirerande brev. Jag hade själv glömt vad jag skrivit i ämnet om kompisar, men ska backa och läsa. Och din fars inställning till jobbet känns som att det är jag. Återigen, Tack!

    Svara
  4. Stefan H

    Fantastiskt kul att följa ditt bygge!
    Men en fråga från en okunnig, varför har man glidklossar för kedjesträckarna istället för fjäderbelastade kedjedrev? Typ som spännrulle på kamremmen?

    Pelle: När jag var I uppstarten av konceptet för motorn hade jag otroligt mycket som skulle tänkas igenom och bestämmas samtidigt. Det var allt från bärighet av själva motorstommen, smörjsysten, värmeutvidgning, kylsystem, torsionsvridningar och fan & hans moster. Så här I efterhand hade man önskat att jag gjort mer tankar och tester i ämnet kedjedrev, men det blev inte så, det ramlade helt enkelt mellan stolarna. I ett tidigare svar har jag skrivit, jag citerar:

    ”Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också” Slut citat.

    Det finns ett ytterligare aber att ta med i beräkningen… Mina stora kedjedrev gör att kedjans hastighet blir betydligt högre än normalt förekommande. En kamkedja rör sig inte lika snabbt som min eftersom kamkedjan ligger på ett väldigt litet drivande hjul. Så… det är lätt att vara efterklok. Men förhoppningsvis kan problemet vara löst när jag byggt om sträckarna. Jag ökar dess slaglängd och minskar fjäderkraften. Detta tillsammans med ett förhoppningsvis bättre material kan göra att problemet inte längre existerar. Men det får vi veta… en annan dag…

    Svara
  5. Gunnar Isaksson

    Kul o se dina uppstartfilmer där det blev bara bättre. Måste kika på nytt på förgasarbilderna då du gav mera bränsle som normalt inte går till så på dessa STROMBERG.
    Trodde du hade de första där det var enklare? Har du munstycket justerbart genom o vrida hela mässingsinsatsen i förgasarhuset? Annars SU HIF 6 varit ett bättre alternativ som har munstycket på bimetall lätt justerbart? Har själv haft bägge typerna på 2 förgasaranläggningar.
    Tror rasslet från kedjorna är oerhört svårt o få helt tyst? Lät inte för störande på filmer. Är nog tystare om det går belastat?

    Ser m spänning fram mot fortsättningen mot färdigt projekt m den körbar i bil.

    Pelle: Hej, och Tack! Jag har köpt justerbara munstycken som sitter i botten genom flottörhuset liknande de som fanns på B18.

    Kedjerassel det var grejen för 10 månade sedan. Sedan dess har jag byggt in olika typer av dämpningar, så det är inte det stora problemet just nu, utan det är att få glidklotsarna att hålla. En del i detta beror på att kedjorna wobblar. Wobblingen av kedjorna är en följd av en del olika orsaker, men främst över att respektive cylinderblock inte är synkroniserade med varandra. Jag har ett antal ågärder jag jobbar med för att lösa detta, men mer om det i kommande uppdateringar. Väl kedjan wobblar, så är det stora krafter involverade, så det är svårt, för att inte säga omöjligt att tygla dem. Slitaget beror på att de stora kedjedreven ger så hög kedjehastighet att materialet utsätts för stress pga värme. Inom glidlagerkonstruktion pratar man om PV-faktor. P står för kraft och V står för hastighet. Om man multiplicerar dessa tal så får man PV-faktorn. P, alltså kraften måste jag sänka, eftersom V, hastigheten inte går att ändra. Det ligger nya fjädrar på bänken som är klenare, samt ett antal olika plastsorter som så småningom skall testas… en annan dag..

    Svara
  6. Fredrik Karlsson

    Gokväll! Jag låg och funderade en kväll när jag inte kunde sova och då trillade jag in lite på dina kedjespännare. En idé som slog mig, kan du inte använda rullar som är frästa med spår som kedjorna går i precis som dina sista spännare. Fast att som rullar med kedjorna. Lite som en spännrulle till kamremmen. Kanske är något jag inte tänker på eller missar, men då får ju inte samma slitage. Men det kanske är svårt att få till smörjningen då.

    Pelle: Tack Fredrik, och grattis till ditt fantastiska byggprojekt! När det gäller spännaren, så förvånar det mig, att du inte förstår, som känner mig, att jag redan tänkt på det. Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också. Men tack för engagemanget. 🙂

    Svara
  7. Svensson

    Hej,

    Vilket projekt, imponerande!

    Tankelek – tror du att det hade fungerat med 2st Buick rakåttor med hardyskiva i gummi mellan vevaxlarna?

    Pelle: Tack, Svensson! 🙂 For me to know, and You to find out… 🙂

    Svara
  8. Anders Winblad

    Väldigt intressant uppdatering. OK, det blir ingen lamdasond, utan en mojäng hämtad från flyget… Allt för att få motorn så bra som möjligt! Du har mycket kvar att pyssla med motorn innan den blir klar. En sak som jag hoppas att du inte glömt bort, är varvtalsstrypningen, men du fixar väl den i ett senare skede. Apropå kylarprydnaden, så är det tur att damen inte har två vingar, för i så fall hade Rolls-Royce stämt dig för varumärkesintrång, och det hade blivit höga skadeståndsbelopp, vi snackar miljonklassen… Inte roligt! Nu kom du lindrigt undan, och vacker är hon också! Passar perfekt på Herkules!

    Pelle: Jag gör i vanlig ordning några korrigeringar så inga andra läsare missuppfattar… Mojängen hämtad från flyget, är inget annat än ett temperaturinstrument som mäter tempen på avgaserna i Fahrenheit. Tempsensorn köper jag i Kina.

    Varvtalsregleringen är redan monterad men inte visad i uppdateringen. Det är en liten elektroniklåda som brukar sitta på EPA-/A-traktorer och bryter tändningen vid det varvtal man valt.

    Damen i fråga har ingen vinge. Hon håller armarna rakt bakåt, och från halsen fladdrar en schal bakåt i vinden. Ja, hon banar väg genom luften för resten av Herkules. Synd bara att hon inte lagligt kan sitta där. Den möjligheten försvann redan på 50-talet. Se https://www.youtube.com/watch?v=PR-1Kr9E_68 Hör den goa låten som ”Smokerings” Andersson brukade ha som sin signaturmelodi. Jag minns så väl varje gång han började sitt program med: ”- Hello, music lovers!” Är det något månne som klingar bekant i de orden…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Rolls-Royce har fortfarande sin Spirit Of Extacy uppe på motorhuven, men den kan fällas ner vid parkering, så att ingen stjäl den. Även Mercedes har ju haft sin stjärnsymbol som huvkråka långt efter femtiotalet, jag vet inte om den fortfarande finns kvar på deras bilar.

      Pelle: Jag har redan haft tanke på att fälla ner den. men det kräver så mycket utrymme. Det är faktiskt så att hela bilen blir någon decimeter längre med en nedfällningsmekanism, för damen kan ju inte fällas in i den vattenfyllda kylaren…

      Mercan har en fjäder så stjärnan kan fällas ner platt.

      Kom att tänka på en historia jag hörde i min barndom… Gubben hade köpt en Mercedes och var ute och åkte. Hade ingen riktig koll på att tanka, så han fick soppatorsk. Blev bogserad hem av drängen som kom med hästen. Gubben sa: Ja, att åka Mercedes var väl fint, men tacka vet jag min märr Cedes. 🙂

      Svara
      1. Anders Winblad

        Temperaturinstrumentet du ska ha, ska du använda det endast temporärt, eller ska du sätta in en sån mätare i kupén i bilen i framtiden?

        Pelle: Om systemet fungerar som jag tänkt, så hamnar de i instrumentpanelen. Planen är alltså att kunna hålla koll på om blocken tappar synkroniseringen över tid. Det är lite tidigt att veta bestämt, men jag valde analoga instrument i gammal stil, istället för digitalt.

        Svara
  9. Anders Winblad

    Ett bra tips på material när du senare ska isolera motorrummet:

    https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/ljudisolera-bort-brummandet.html

    Pelle: Tack för tipset, Anders! Ja, det verkar vara ett bra material de använde. Detta skall så småningom testas. Men…Ser ni att han står och blåser på ett spraylim, ett kraftigt sådan dessutom, utan gasmask. Dummdjävel! Hur tror ni lungalveolerna mår av ett kraftigt kontaktlim?!! Dessutom var det en väldigt slarvig och ful installation. Kolla kablarna samt allt fix för att rädda upp felskuret/fulskuret med silvertejp. Det vore bra med blymattor… Undrans om det går att få tag på?…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Såg senaste uppdateringen! Ska du ha katalysator nu i alla fall! Nåja, som din gamla mormor sa: ”Dä ä dret mä dän söm int kan änner åsekt!”

      Svara
      1. B-O

        Man kan ha katalysator utan lambdasond.
        Men man kan använda en lambdasond till mer än att styra bränsleblandningen ( vilket är besvärligt på en förgasarmotor).
        Jag kommer själv att montera ”fästen” för lambda på min bil. Bara för att kunna mäta bränsleblandningen och vid behov bestycka om förgasaren.

        Svara
    2. Anders Winblad

      Ja, Claes kallar sig för praktamatör, och nog stämmer det?! I alla fall i jämförelse med pedanten Pelle Söderström…

      Pelle: Ja, till och med praktslarver… Lösa kablar i motorrummet på en båt, samt spraylim i lungorna… Pucko!

      Svara
  10. Anders Winblad

    Helt fantastiskt! Motorn går så mjukt och fint vid 500 varv per minut, den spinner som en katt, riktigt ”smooth”… Som Jonas Borglund skrev om Herkules i Teknikens Värld år 2015: Detta är en Gud till maskin! Och att du kan balansera en tiokrona på högkant säger väl allt om hur välbalanserad den är, precis som en Rolls-Royce! Kan du bara få bort de sista problemen med att oljepumparna suger luft i tråget, så blir den perfekt! Då kan du bygga fordonet som motorn ska sitta i, som ska bli lika imponerande som denna fantastiska snurra! Jävlar vad jag känner mig avundsjuk nu, men å andra sidan är du verkligen värd denna fantastiska motor, så mycket som du har jobbat med den… Fattar att du är alldeles varm i hjärtat efter det här, förälskelsen är total! Detta är ultimat motorporr…

    Pelle: Tack, Anders! Ja, det känns djäkligt gött, men det ligger en del svarta moln vid horisonten… För att sammanfatta så är det kedjesmörjningen som gör skummet i oljan. Skruvar jag ner den, så slutar den allvarliga delen av skumningen. Då kommer nästa problem… Jag har inget som kyler kedjesträckarplasten. Jag vet inte hur allvarligt detta är än, men jag grönnar vidare och kanske löser det… en annan dag.

    Svara
  11. Anders

    Jag brukar titta på YouTube där händiga människor restaurerar lite äldre maskiner av olika slag. Kaffekvarnar, blåslampor och verkstadsmaskiner och mycket, mycket annat. Jag såg den här som renoverade en mekanisk domkraft: https://www.youtube.com/watch?v=h-E5l3BfN8g
    Det fick mig genast att tänka på ditt bygge av Herkules 34. Du tillverkar redan nu specialverktyg för att kunna jobba med och serva motorn. Och jag tänkte att du måste ju ha en tidsenlig domkraft den dagen du är ute och kör med bilen.
    Har du kommit så långt i den tankemässiga planeringen?
    Nu framgick det ju inte hur gammal just den här domkraften var och filmen tycktes vara från något Östeuropeiskt land. Men du kanske kommer att ha något sådant?

    Sedan rent allmänt om dom här YouTuberenoverarna. Någon renoverar ett gammalt spett och tycker att han har återskapat det. Och många andra renoverar med hjälp av vinkelslipmaskinen. Medan det finns andra som nytillverkar utslitna detaljer i svarv och med slaglod. Dom senare är mer beundransvärda, tycker jag.

    Kul att se Herkulesmotorn snurra igen!

    Pelle: Tack, Anders! Domkraft har jag inte tänkt på, förrän nu… Såklart jag måste hålla ögonen öppna efter en sån rolig mekanisk krunka. Till min Hilux-skogspicup har jag en skruvdomkraft, men den i filmen var ju mycket roligare.
    Jag är inte speciellt modeintresserad, men jag lade ändå märke till jackan på snygga bruden… En så’n jacka hade jag i början av 80-talet. Så endera är filmen väldigt gammal (nej, det är den inte) eller också ligger den platsen långt efter (troligare) Men, jag lägger ingen värdering i det… det var bara ett konstaterande.

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *