Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

901 reaktion på “Gästbok

  1. Pelle

    Nu verkar datadöden ha slagit till… Nu kan jag inte ens logga in på min egen hemsida. Det blir bara ”error”… Fy faan, va trött jag blir. Ska denna kommentar vara det sista ni hör av mig på denna sida… Det är ju så tragiskt… /Pelle

    Svara
    1. Birger Sundström

      Att du inte kan logga in kanske bara är nåt tillfälligt i samband med uppdateringen, och som jag tolkar mailet från one.com
      så kommer inte sidan plötsligt att försvinna men det borde väl supporten kunna ge svar på. Mitt råd är att kontakta supporten
      om du inte redan gjort det.

      Svara
  2. Anders Winblad

    Apropå den senaste uppdateringen:
    Du behöver nog göra en ny hemsida och länka hit, så att alla dina gamla följare kan hitta till den nya sidan. Det blir på ett sätt ett enormt stort arbete för dig, eftersom många följare gärna återkommer till det gamla för att se vad du gjort tidigare, samt ha något att titta på mellan dina uppdateringar. Ditt bildgalleri är ju inte att leka med! Över 3000 bilder med tillhörande text! Sedan har du filmer, samt ljudspår och pdf-filer med tidningsurklipp! Jag kan tänka mig att det kommer att ta jättemycket tid att föra över allt till din nya sida… Allt för att hemsideföretagen vill förnya sig, något som jag vet att du har mer svårt för. Varför förnya sig för förnyandets skull? Projekt Herkules 1934 är ju lite av en protest mot all förnyelse, speciellt av den onödiga sorten! Istället handlar det om att bevara det gamla och välbeprövade, samt att se det fina i detta. Å andra sidan kanske du kan skapa en ännu bättre struktur på den nya hemsidan (inte för att den nuvarande har en dålig sådan, men den kanske kan bli snäppet ännu bättre på den nya hemsidan)?

    Du får uppdatera WordPress, och börja därifrån. Dina följare får beräkna att det kommer att ta väldigt mycket tid, men så småningom kan de fortsätta att följa detta fantastiska bygge, för det är vi många som gör, runt om i hela världen!

    Jag säger bara lycka till, och hoppas att du orkar med detta jobb, med tanke på att du både lägger många timmar per dygn på både Herkules, verkstadshandboken och yrkesarbete på fulltid. Dessutom har du ju ett hus och trädgård, samt andra fritidsintressen… Det blir mycket att göra denna vintern! Men snart kan vi följare skönja en ny vår, med en ny hemsida, och en fortsättning på detta makalösa bygge, vid namn Herkules 1934! Du ska veta att jag har visat ditt projekt för familj och motorintresserade vänner, och samtliga har häpnat över vad du har ådstakommit hittills!

    Pelle: 1) Hade jag kunskap att tillverka en ny sida och överföra information till den, så skulle jag ju rädda den gamla istället. 2) Finns inte planer i h-vete att – ens om jag kunde – skulle lägga så mycket tid för att överföra all information till någon ny sida. Jag har lagt tusentals timmar på den här redan.

    Så frågan är om det finns någon datanörd därute – jag är ganska desperat vid det här läget…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Jag hoppas verkligen att du kan hitta någon kompetent person som kan hjälpa dig, någon som har en gedigen erfarenhet av webbutveckling är det som behövs!

      Svara
  3. Stefan

    Hej Pelle,

    Jag är inne på samma spår som du är i dina funderingar om miljö och CO2. Jag är också tveksam till om CO2 verkligen är ett problem och påverkar klimatet. Det känns som om jakten på CO2 och hela ”klimatkrisen” är en masspsykos. Tänk om alltihop bara är ett sätt att krama ut skatter och få politisk och ekonomisk makt över oss… Om man bara lyssnar till ”experter” som har samma åsikt och tror att de har rätt bara för att ”alla” är överens riskerar man att bli en nyttig idiot åt de som vill styra över oss. Man måste lyssna till alla sidor och alla rationella argument, det gäller för övrigt inte bara CO2 och klimat…

    Det finns som du skriver mycket värre problem, t.ex. plast i haven och andra miljöföroreningar, än klimatet som jag inte tror att vi kan påverka särskilt mycket. Nu finns det väl anledning att inte använda fossila bränslen överdrivet mycket även om man bortser från CO2, det släpps ju ut en massa andra otrevligheter när det förbränns kol och olja. Olja och kol lär väl inte heller räcka för evigt så det är nog klokt att hushålla med resurserna även om tillgången verkar god.

    Att elda fossilt i stationära anläggningar för värme och kraftproduktion är ju vansinnigt, där finns det enligt mig bättre lösningar som vatten- och kärnkraft. För längre transporter är nog oljan svår att ersätta, trots ny batteriteknik så är det svårt att få med sig lika mycket energi som i fossilt bränsle och framför allt svårt att fylla på lika snabbt och enkelt.

    Pelle: Superbra inlägg! Det är som om jag skulle ha skrivit det själv. Du fick med alla vinklingar jag själv tänkt på.

    Svara
  4. Anders Winblad

    Om Herkules 1934 skulle vara musik, så skulle den vara denna låt:

    Sätt dig i favoritfåtöljen och ta på dig dina dyraste och finaste hörlurar, luta dig tillbaka, blunda och njut…

    https://m.youtube.com/watch?v=St6jyEFe5WM

    Pelle: Fin låt och jag gillar verkligen stråkar… men… Anders… Kom igen… Inte är väl det där Herkules… Bättre kan du! Nej, vi måste gräva i Leif ”smokerings” Anderssons skivsamling.

    Svara
    1. Anders Winblad

      Jag vet inget mer själfullt och storslaget, med en blandning av gammalt och (hyfsat) modernt, precis som Herkules!

      Svara
  5. Anders Winblad

    Apropå dagens uppdatering angående miljöfrågan: Har du ”ännat åsäckt” om att Herkules ska köras på sprit? Du kanske ska låta den gå på bensin i alla fall? Om inte annat så för att reta ”klimatförespråkarna”…??

    Pelle: Retas ska man aldrig göra… och definitivt inte fanatiker. Men Vi kan ju alltid argumentera, undersöka och testa… Så jobbar jag med Herkules, ja hela min livsstil. Bara för att några miljarder människor säger att det är på ett visst sätt, behöver de ju inte ha rätt. Det beror på hur de fått informationen. Då spelar det ingen roll om man pratar om miljö/klimat, SD/politik eller tappat oljetryck i en Volvo B20. Läs Tekniksidans andra inlägg. ”Alla” har sagt att man tappar oljetrycket om vipparmsbussningarna är slita… Men ”alla” har fel. Min övertygelse är nu efter att ha plöjt igenom en hel del i ämnet ”klimathot” att ”alla” har fel. Folk har helt enkelt hängt på det som skrivits i massmedia, utan att ha en aaaning om vad det handlar om.

    Här är en film till… det finns hur många som helst… Den här snubben har ett IQ långt över mitt, ja över Kreti & Pletis i allmännhet:

    https://www.youtube.com/watch?v=SXxHfb66ZgM&fbclid=IwAR2yIP9fi3qEDpWnOhJGtA428Gc9VzEo-JUeBdlVPED01j-L5pHYaP87n3c

    Så på frågan om sprit eller bensin… ”- Dä vette fanken hur en ska göre mä dä dö…!”

    Svara
    1. Anders

      Pelle: Jag är E85-fanatiker och stöder dig fullt ut att du kör på E85. Jag har haft min V70 2.0F -08 i mer än 8 och ½ år nu. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen. Före den bilen hade jag en Volvo 245 -92. Den blantankade jag ungefär 30% etanol och körde så i mer än 5 år. När jag köpte V70’in gav jag bort 245 till en anhörig. Han fortsatte att blandtanka och köra i ungefär 3 år. Lika problemfritt som jag hade kört. Det var rosten som tog bilen. Motorn lär ha gått till någon sorts hobbyrallybil???
      Pelle förstår ju det här, men till dom övriga som eventuellt undrar, när man blandtankar så måttligt som 30% behöver man inte åtgärda motorn på något sätt. Så länge motorstyrningen kan reglera bränsle/luftblandningen och hålla Lambda 1 så fungerar det. Och det gjorde det i mitt fall också. Även på besiktningarna.
      Och som ni säker förstår, det är lite skillnad på 30% E85 och 30% etanol. 30% etanol skulle ha hetat E30 om det fanns någon pump med det.

      Pelle: Ja, som du beskriver har jag också erfarenhet av. Dock inte lika länge. Med så liten inblandning som 30% så brukar de vanliga slangarna klara bränslet. Ren E85 brukar ofta vara för tuffa mot ”vanliga” bränsleslangar.

      Svara
  6. Anders Winblad

    Tack för uppdateringen! Det märks att det ligger väldigt mycket tankearbete bakom varje detalj. Jag måste säga att du är nog den noggrannaste av alla dem som gör specialprojekt som jag har följt på internet. Ta Yrvind som exempel. Han har visserligen en lång erfarenhet av att bygga båtar, men jag tycker inte alls att han är lika genomtänkt med varje detalj som du är, även om han kommer med kluriga lösningar emellanåt. Men jag tror att din noggrannhet senare kommer att avslöja sig när projektet blir klart, för kvaliteten på den färdiga ”produkten” (vill snarare kalla detta för konstverk och kulturarv!) kommer att bli så mycket högre!

    På tal om kulturarv, så har det sköljt en konservativ våg över Sverige på senare tid. Det har mycket med dagens multikulturella samhälle att göra. Som en backlash till detta har vissa svenskar (inklusive jag själv) blivit stoltare över det svenska kulturarvet och vill gärna ta fram allt det fina vi har i vårt land. Det vackra bondelandskapet, exempelvis. Gamla kvarnar och annat vackert som finns… Till exempel Herkules 1934! Ett stycke äkta svenskt kulturarv, och konst på hög nivå!

    Pelle: Tack, Anders! Ja, du har en gedigen känsla för kulturarv och vårt lantliga kulturlandskap.

    Svara
    1. Anders Winblad

      Bygget av Herkules 1934 har fallit samman med dagens konservativa trend. Men jag vet ju att Herkules inte är en del av en trend eller en plötslig nyck. Det är ett långsiktigt livsprojekt som du har tänkt på ända sedan år 1969! Men i dagens läge när allt snabbt vill rusa fram, och trender kommer och går, så är det ännu viktigare för själen att ha ett sånt här projekt att pula med! Eller för oss supporters: Att följa!

      Pelle: Klok och intressant reflektion… Det är huvet på spiken hur jag själv känner.

      Svara
  7. Anders Winblad

    Har varit och hälsat på några gamla vänner som bor långt inne i Småland, nämligen tre mil norr om Växjö, i en liten by som heter Tolg. Det härliga var att deras granne höll på med ett eget livsprojekt hemma på sin gård! Han hade köpt in en gammal bogserbåt, och höll nu på att bygga om den till en ångbåt, med egentillverkad ångmaskin! Han skulle ha den att gå på Tolgasjön, och den ska kunna ta med sig ett tiotal passagerare. Riktigt häftigt! Överhuvud taget är Tolg en riktig småländsk kulturbygd som bär på gamla, stolta traditioner redan från bronsåldern. Där finns många vackra rödvita byggnader med stort kulturhistoriskt värde. Det lite gråmulna höstvädret skapade ett vackert landskap fylld med melankoli. Det blev en känsla av att ”vara tillbaka till rötterna” där. Jag tror att Herkules 1934 hade smält bra in i det småländska landskapet.

    Pelle: Såklart att Småland är fantastiskt, men… Värmeland, du sköna… https://www.facebook.com/groups/varmlandibilder/permalink/501100463426347/ (man måste ha fejsbok för att hunna se) Sätt på ljudet och njut av Mando Diaos ”I Frödings fotspår”. Och vi har sååå mycket i detta sköna landskap att se… Mårbacka, Sveriges första järnväg, Ångbåt från 1800-talet, Klässbols linneväveri, Fryken, Tossebergsklätten… Ja, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Jo, det finns ju ett ställe till som är unikt för detta landskap… Söderström’s Motor Werkstad. Dä dö!

    Svara
  8. Robin

    Fabulous work. Excellent engineering. Thank you for sharing a really good photo blog on your website.
    Your plan for the body is good – very like the Mercedes 540 K.
    Huge congratulations!
    Robin.

    Pelle: Thank You, Robin! A friend of mine help me whith this sketch, but I intend to build it up in my CAD instead. Then I will shorten the trunk a bit like some of the Bentleys and leave Mercedes 540 style. I said to him I like 540, so he designed it in this way. But… one step at the time… I have to finish my engine first, then build wire spoke rims. Then I will deal with the body.

    Svara
  9. Rod Hopkins

    Wow! What a build, can’t wait to get through the whole video! Awesome work

    Pelle: Thank’s! Perhaps I will give a Ytube guided tour in english when the engine is finished… perhaps!

    Svara
  10. Brian Mork

    Takk så mye, bildet er kempe fin. Volvo over alt. Forgive my stilted Norwegian but you engine is beautiful.

    Thank You, Brian! Your norwegian is great, but I’m from Sweden…

    Svara
  11. Stephen Guy

    Very interesting to see proper engineering, but have you worked out a schedule for ultimate completion?

    Pelle: Thank You, Stephen! No, when working full time, exercise, grandchildren and a house I do not have a schedule for the car. And there have been so many difficulties during the building priocess, so I let it float, and fix things when ever they arrive…

    Svara
  12. Joe

    That is a thing of rare beauty. I’m still working through the translations on your description of the build.
    Excellent choice of engines: the Volvo B20 is one of the best motors ever made. What you’ve done here is amazing.
    I look forward to getting through the rest of your description and seeing more of this.
    I’ve owned a dozen 1960’s and 70’s Volvos and love the motor.
    Total respect
    Joe Dellea. (1968 Volvo 142) Colorado, USA

    Pelle: Thank You, Joe! As a Swede I grew up with Volvo, so the choise was easy for me.

    Svara
  13. Anna

    Herkules ser riktigt fin ut! Kram Anna

    Pelle: Tack fina vän! Ja det börjar arta sig nu efter alla timmar och pengar. /Kram!

    Svara
    1. Anna

      Fina Pelle!❤️

      Pelle: Försökt skriva till dig, men jag kommer inte fram på din mejl… Du hittar min i Gästboken… <3

      Svara
  14. Anders Winblad

    Tack för uppdateringen! Ja, normala människor hade nog lagt verktygen i en påse, men ska man göra en kulturgärning så ska man… Då blir det att gå över ån efter vatten ibland. Och det blir ju så jäkla snyggt! Men när du påpekade detta om påsen kunde jag inte låta bli att bli full i skratt! ”Typiskt Pelle!” :-)

    Pelle: Ja, som ni vet är inte målet det viktiga, utan det är resan. Och många små delmål, som en ask med verktyg… gör totalupplevelsen så mycket större.

    Svara
  15. Anders Winblad

    Mercedes ska sluta att tillverka V12-motorer nu. Så det är ju skönt att du har kvar din raka 16… :-)

    Pelle: Nu är det hög tid att bygga motorspritfabriker… Då behöver man inte lägga ner tillverkning av legendariska motorer.

    Svara
  16. Fredrik Karlsson

    Grattis till handboken Pelle! Hade jag haft 28 timmar på dygnet hade jag gärna hjälpt dig att läsa igenom den och leta efter ev. stavfel osv.
    Men med en fullbokad byggfirma, en stundande höstsäsong i däckverkstan, ett 120m2 utbygge och en bebis på 6 mån så är tiden knapp.
    Men jag letar efter luckor och följer varje uppdatering med spänning!

    Pelle: Ja jag förstår vad du menar med 28 timmar… Själv sover jag alldeles för lite. Går upp vid 04:10 varje dag och lägger mig… sent…
    Apropå manualen… Hittade en hel hög bortglömda anteckningar sen montaget ifjol, så nu tröskar jag igenom ett varv till…

    Svara
  17. Urban Forslund

    Hej! Det var ingen liten bok du fått till under de här åren. En riktig lunta för att använda ett äldre uttryck. Många timmar har det blivit förstår jag, korrekturläsningen kommer att ske med Bunny Berigan i bakgrunden? Minns att Leif ”Smoke Rings” Andersson gärna spelade Bunny på 70-talet.

    Pelle: Ja du, Urban… Åren har gått, både från det ena eller andra… Du var långt mer mogen än alla vi andra på 70-talet, och en allmänbildning utöver det vanliga. Smoke Rings visste jag inte ens existerade på 70-talet, men jag blev en riktig fan på 80-talets nätter när familjen sov och jag pillade i verkstan. Boken, ja!… Ahh, det är sååå många timmar som ligger bakom den så det är svårt att begripa. Bara det senaste är fem månaders skrivande inkluderande hela semestern, och det är ju ändå bara en bråkdel av vad som redan låg i datorn. Satt och bläddrade i sparade papper igår, så det blir nog några sidor till innan jag stänger pärmarna.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>