Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

820 reaktion på “Gästbok

  1. B-O

    För den som vill se ett annat bygge lönar det sig att kolla ”Project Binky” på tuben. Det är bäst att kolla avsnitten i kronologisk ordning.

    Svara
  2. Anders Winblad

    Vad har du haft för dig den senaste månaden (förutom fräst kedjesträckare)? Med tanke på det soliga och varma vädret har det inte blivit så mycket mer mickande, kan tänka. Mer av trädgårdsarbete och annat trevligt, exempelvis paddling vid nån insjö? Lek med lillflickan? Annars vet du att vi som är inne på den här sidan alltid är med på noterna när du uppdaterar. Sedan får du uppdatera när du väl känner för det, naturligtvis. Känn ingen press! I det här vädret är det roligare att paddla kanot och leka med barnbarn! Det fattar vem som helst!

    Pelle: Ingen paddling än, men väl barnbarn och en hel del grejs med hus och trädgård. Veden tarvar sin tid, och med tre bilar går det en del tid dit också. Men jag har pillat en del i verkstan också. Vi får se om och när jag kan ta mig tid att göra uppdatering. Det tar ju några sura timmar att göra, och så roligt är det inte att sitta där framför datorn. Även om ni gillar det…

    Svara
  3. Anders Winblad

    Volvo satsar endast på fyrcylindriga motorer framöver, och tar bort dieseln. Allt för att gå politikerna till mötes. Rolls-Royce gör tvärtom och behåller sin V12 på 6,75 liter så länge det går!
    Och Pelle Söderström…?? Han är snäppet värre än Rolls-Royce och satsar på en rak 16 på 8,1 liter…!! Utan katalysator…!! Och bygger en bil som är 6,3 meter lång, 2,2 meter bred, samt med en vikt som lär landa på drygt två och ett halvt ton…!!

    ”Politiskt korrekt, vad är det för nåt? Har jag aldrig hört talas om förut…”

    http://teknikensvarld.se/rolls-royce-prioriterar-v12-motorer/

    Pelle: … katalysator!… varför det om man kör på sprit?… Och var har du fått 2,5 ton ifrån?… Inte ens jag tror på det… Men en sak har du rätt i… Det går inte alltid att vara politiskt korrekt när man ligger som outsider…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Men just nu går den på vanlig bensin…

      Pelle: Men det beror på att jag vill testa och utprova varje system för sig. Det är känt hur den går på bensin. När allt funkar kring det så är det dags att börja trimma in för sprit.

      Svara
  4. Tobbe Oja

    Hej Pelle.

    Skall snart skruva ihop motorn till mitt bygge och tänkte kolla med dig om du är nöjd med oljan du valt?
    Har själv en 350 Chevy motor så det är ju samma teknik med lyftare mm.

    Pelle: Vem är jag att döma! :) Hur som helst… Jag kör själv in Herkules på en gammal Classic-olja i kvalitetsklass F, (alltså API SF) med mycket Zink Diakyl Dittio Phosfate. Classic-oljan har dock utgått ur sortimentet… Sedan kommer jag att gå över till Q8 T750 som sägs ha utmärkta egenskaper mot kamaxelslitage trots lägre halt av ZDDP. T750 är i kvalitetskklass SL, så det är ju en modern och bra olja som egentligen är framtagen för dieselmotorer och deras höga krav. Men den är inte så bra att ha om man har katalysator. (för läsare med intresse, se Tekniksidan Punkt 30)

    Svara
  5. B-O

    Ha en glad valborg och dansa försiktigt med lillflickan.

    Pelle: Tack! Alltid försiktig med damerna, oavsett ålder… :)

    Svara
    1. Anders Winblad

      Med tanke på åskvädret i eftermiddags blev det mycket mickande i garaget, kan jag tänka!

      Pelle: Ingen åska här, men visst har jag varit i verkstan hela dagen. Har fräst på de nya kedjesträckarna.

      Svara
  6. Anders Winblad

    Vädergudarna spelar oss ett spratt just nu, som det brukar vara i april. De dagar som det råder högsommar är Pelle vårbrukare, kan tänka. Men vissa dagar råder regnskurar, och då är Pelle motorbyggare istället, rätta mig om jag har fel. Men jag har en känsla av att Pelle i vilket fall inte pular i rabatten då molnen vattnar moder natur. Nåja, även Goodtech Solutions AB lockar och pockar ibland, man måste ju få in lite kosing till ”körven å mjölka”, samt till ett imponerande motorprojekt…!!

    Pelle: Ja, som han sa… ”- Dä ä mycke’ nu…!”

    Svara
  7. Tobbe Oja

    Hahaha, ibland blir bara allt fel och efteråt kan man bara skratta åt eländet. Råkat ut för en massa saker förra onsdagen så Pelle är inte ensam om eländet. Är man aldrig ner på botten vet man ju inte hur bra det är på toppen.

    Gillar kvalitén på arbetet du utför i dina maskiner, blir så bra.

    Mvh
    Tobbe

    Pelle: Det är bara att hålla hakan och fanan högt. Gillar för övrigt kvalitén på ditt arbete också…

    Svara
  8. Anders Winblad

    Angående senaste uppdateringen: En olycka kommer som sagt sällan ensam. Kan påminna dig om att det var den 13:de april i fredags… Det kanske säger dig något…!!

    Pelle: Skrock och ”hittepå”… Inget för en vetenskapsman. Det var för övrigt i torsdags…

    Svara
  9. Anders Winblad

    Såg i dagens nummer av Teknikens Värld om en kille som byggt en egen sportbil i sitt garage. Han ska ha en Audimotor i den.
    Kan bara säga att ditt bygge är av en helt annan dignitet… Betydligt grundligare, högre kvalitetskänsla, absolut mer imponerande och så mycket häftigare! När du kommer glidande med Herkules 1934 den dagen den är färdigbyggd kommer folk att fullständigt tappa hakan! Det kommer definitivt vara ett av de häftigaste hemmabyggen som någonsin skådats!

    Pelle: Vi får se… om hälsan står mig bi…en annan dag…

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>