Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

839 reaktion på “Gästbok

  1. Anders Winblad

    Hade gärna sett ett par skisser på den färdiga bilen visandes rakt framifrån och bakifrån, på samma sätt som man ser den rakt från sidan. Kan du inte säga till din gamle vän att han gör ett par (om de inte redan finns), så kan du lägga ut dem på hemsidan sen när du har lust.

    Pelle: Tyvärr, har han lämnat projektet för att ägna sig åt sitt eget istället, så det blir inga fler bilder från hans penna. Dock hann jag lära mig mycket från honom innan han försvann. Såpass att vad det lider så ska jag själv börja modellera upp såväl chassi som kaross i datorn, alltså i CADen. Då går det att vända och vrida för att få att tänkbara vinklar att ta bilder från. Dessutom har det en fördel ytterligare… det går att printa ut skalmodeller med 3d-printer. Mitt mål är att kunna korta bilen ett antal decimeter, bland annat genom att stoppa in motorn en bit in i instrumentpanelen. Just nu ägnar jag tid till att skriva på verkstadshandboken. Ett otroligt tidskrävande arbete med att designa varje sida för sig… hur bilder skall placeras, vilken text, vilka pratbubblor… Så hur det kommer att bli med karossen får vi till syvende och sist se… ett annat år…

    Svara
    1. Anders Winblad

      Det ska bli intressant att läsa, när du väl uppdaterar verkstadshandboken, men det lär nog dröja några år om jag känner dig rätt…

      I övrigt har jag grubblat över din kvalitetsfilosofi. Den påminner om gräsklipparföretaget Klippos filosofi om kvalitet i alla detaljer. Klippo kallar sig själva för nördiga när det kommer till kvalitet, men det är ju trots allt till för kundens bästa. Över huvud taget beundrar jag dig för din kompromisslöshet när det kommer till kvalitet, så länge ekonomin tillåter. Även rent fysikaliska gränser ställer ju till det ibland, det gäller att man har koll på matematiken.

      Pelle: Min förhoppning är att det inte ska ta ”år” innan, i alla fall ”Del 1 – Motor”, är klar. Det kommer så småningom att bli fler delar betr chassi mm. Men det tar tid. Jag har upptäckt att jag kan lägga 4 timmar på en enda sida. Men ibland går det fortare och ibland tar det längre tid, beroende på vad som ska avhandlas. Det är inte bara texten i sig… Vilka bilder, får det plats på sidan, förstår en novis vad jag skrivit, skriv om, infoga ännu mer förklarande text, fixa adekvata bilder som saknas, kolla kladdlappar, gör om marginaler, kolla fakta… Ahh, listan är oändlig. Hittills 476 sidor och 42,846 ord. Möe jobb för att vara en amatör…

      Svara
      1. Anders Winblad

        Den får gärna komma i högkvalitativt tryck på ett papper med lika hög kvalitet. Dock ska både stilen och känslan av denna verkstadshandbok upplevas som gammaldags, för att få till det rätta stuket, anser jag. Den får inte upplevas som för modern, det kommer bara att kännas fel.

        Svara
  2. Anders Winblad

    Sverige blev utslagna i fotbolls-VM idag, efter kvartsfinal mot England. Men projekt Herkules 1934 rullar på som vanligt hemma hos Pelle Söderström i värmländska Kil…

    Pelle: Fotboll… Vuxna män som springer efter en boll… en springlek… inget konstruktivt… Och halva världen skriker hysteriskt, som att det vore något viktigt… Nej, det är inget för mig.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>