Gästbok

Till alla Er som skrivit – ett ödmjukt TACK för alla positiva ord. Roligt att ni uppskattar det jag gör. Tack!
Fler får gärna skriva…  Längst ner på sidan finns ett formulär.   
/Pelle

Vill ni mejla:   teknikmekanix@gmail.com

350 tankar kring ”Gästbok

  1. Fredrik Grensman

    Hej hopp

    Hej hopp
    Jag råkade surfa in på din sida när jag googlade på oljor till äldre bilmotorer. En helt fantastisk värld öppnade sej! Jag har blivit sittande och läst och läst och läst på dina sidor. Som du skriver någonstans, på olika forum är det så mycket strunt och svårt att sålla. Jag har inget stort motorintresse egentligen men eftersom jag köper på mej, ofta icke fungerande, skogsmaskiner, hjullastare och nu gamla husbilar Mb 508-608, så är jag tvungen att lära mej lite. Jag blev våldsamt inspirerad av dej och ditt arbete så igår var jag tvungen att fara till Biltema och Swedol för att komplettera verkstaden. Har tyvärr ingen fordonsverkstad så jag är glad varje dag det inte snöar och regnar i min verkstad. Bra vinter i år. Jag har givetvis varmutrymmen för småjobb, men någon motor får jag t ex inte in där.

    I alla fall tusen tack för en massa inspiration och mycket värdefull kunskap och mängder av råd och tips.

    Pelle: Tack, och väl bekomme. Skogsmaskiner ligger även mig varmt om hjärtat… /Pelle

    Svara
  2. Anders

    Anders Winblad: Du skrev så här ”dessutom ökar inblandningen av etanol i bensinen så att bilarna drar mer bränsle.”

    Om du avser den så kallade Låginblandningen, 5% etanol för närvarande i Sverige, 10% i bl.a Frankrike, Spanien och Finland, så måste jag korrigera dig. Så låg inblandning märks inte. Det är först när man kommer uppåt 50% etanolinblandning som man kan se skillnad.
    Jag körde min Volvo 245 -92 i mer än 5 år, eller mer än 5000 mil med en etanolinblandning på ca 30%. Jag hade inte gjort några åtgärder med motorn med tanke på etanolinblandning. Det var bara att tanka och köra som vanligt. Det påverkade inte förbrukningen och några startsvårigheter eller andra störningar fanns inte. Och Bilprovningen hade inget att anmärka på heller. I och för sig visste dom inte att det var etanol i bränslet, men om bilen inte visar några negativa tecken ställer dom inga frågor om något. Senare överlät jag den bilen på en anhörig. Han körde ytterligare 3000 mil med samma blandning. Rosten tog den bilen. Efter den bilen har jag många år och mils erfarenhet på enbart E85. Jag går här och väntar på FFV-bil nr 2.

    Pelle: Så rätt så… En modern insprutningsmotor justerar detta själv. På en Herkulesmotor skruvar man bara upp de justerbara munstyckena en aning, så är det löst. Om man inte åker på utlandssemester så klarar ekonomin den ökade bränslekostnaden för de finturer som blir aktuella…

    Svara
  3. Joseph

    My oldest (12) and I were discussing the longest straight engine and ran across your build. It’s great! I am really glad you have a rendering of the vehicle that it could go in so that it put in perspective for him. Keep up the great work and I look forward to seeing more about it.

    Pelle: Thank You Joseph for Your comment. If You and Your kids are passing Sweden some time, give me a note so Your son can se the engine running. I hope he will be an engineer some day. I was 12 when I started thinking about this project, and now I’m 62. /Pelle

    Svara
  4. Jakob

    Hej! Nu har jag inte tittat på din sida på bra länge, men det var intressant att läsa dina tankar och funderingar. Det håller på att bli min favoritsida då jag tycker det är spännande att höra vad byggherren tycker och tänker. Vad gäller din ”åldersnoja” vill jag dra ett närliggande exempel, nämligen min far. Han är 76 år och still going strong. Han såg fram emot pensionen i hela sitt liv, men ju närmre det kom, desto mindre kände han att han ville gå i pension, ett av de starkaste skälen var att han inte ville säga hejdå till sina kollegor. Så han jobbar fortfarande halvtid och är väldigt eftertraktad eftersom han har många decenniers erfarenhet och kan diagnostisera på några minuter vad en oerfaren kollega skulle behöva timmar för att komma på. Så min rekommendation är nog att du ska jobba på om du trivs. Pappa plockar ut pensionen och jobbar halvtid och säger att han har aldrig i sitt liv haft så god ekonomi som nu.
    Sen till vänskapen: jag kan bara beklaga att Kil ligger så långt bort, jag hade verkligen gillat att ta en öl med dig och prata motorer och bilar. Själv märkte jag att nya vänner är väldigt svåra att skaffa efter 30; det torkar liksom bara upp. Och när jag flyttade hem till Sverige efter tio år i Österrike var jag riktigt desperat efter att träffa vänner igen. Men det är som sagt knepigt; i ”den mogna medelåldern” (45 år) har jag bara fått två nya vänner som jag har kommit riktigt nära. Båda är gamla kollegor från förra jobbet. Man märker om man är verkliga vänner om man fortsätter att hålla kontakten efter att man slutat jobba ihop. Det blir för all del inte täta kontakter, men desto trevligare när man väl ses. Jag tycker inte du ska sörja kompisen som inte ville lyssna på vad du berättade om ditt liv. Vänskaper är lite som konjunkturer, de kommer och går, ibland har man fokus på ett umgänge, ibland på ett annat. Enligt min erfarenhet är det ovanligt att vänskaper tar slut på samma sätt som förhållanden om inget graverande har hänt. Han kanske inser att han var vrång, annars går livet vidare ändå.
    Jag önskar dig lycka till, både med privatlivet och ditt suveränt galna projekt. Och om du vill ha lite inspiration om att bygga kaross till en 30-talare kan jag rekommendera en ung kille med en kanal som heter Macromachines på Youtube. Han bygger en Indycar och började i princip med ett par balkar, chassikomponenter och en sidventilare. Nu har han snart en färdig bil, otroligt inspirerande bygge. Här är en länk till när han börjar på sin kaross: https://www.youtube.com/watch?v=6ljEv7cGKPk

    Mvh Jakob

    Pelle: Tack, Jakob för ett långt och inspirerande brev. Jag hade själv glömt vad jag skrivit i ämnet om kompisar, men ska backa och läsa. Och din fars inställning till jobbet känns som att det är jag. Återigen, Tack!

    Svara
  5. Stefan H

    Fantastiskt kul att följa ditt bygge!
    Men en fråga från en okunnig, varför har man glidklossar för kedjesträckarna istället för fjäderbelastade kedjedrev? Typ som spännrulle på kamremmen?

    Pelle: När jag var I uppstarten av konceptet för motorn hade jag otroligt mycket som skulle tänkas igenom och bestämmas samtidigt. Det var allt från bärighet av själva motorstommen, smörjsysten, värmeutvidgning, kylsystem, torsionsvridningar och fan & hans moster. Så här I efterhand hade man önskat att jag gjort mer tankar och tester i ämnet kedjedrev, men det blev inte så, det ramlade helt enkelt mellan stolarna. I ett tidigare svar har jag skrivit, jag citerar:

    ”Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också” Slut citat.

    Det finns ett ytterligare aber att ta med i beräkningen… Mina stora kedjedrev gör att kedjans hastighet blir betydligt högre än normalt förekommande. En kamkedja rör sig inte lika snabbt som min eftersom kamkedjan ligger på ett väldigt litet drivande hjul. Så… det är lätt att vara efterklok. Men förhoppningsvis kan problemet vara löst när jag byggt om sträckarna. Jag ökar dess slaglängd och minskar fjäderkraften. Detta tillsammans med ett förhoppningsvis bättre material kan göra att problemet inte längre existerar. Men det får vi veta… en annan dag…

    Svara
  6. Gunnar Isaksson

    Kul o se dina uppstartfilmer där det blev bara bättre. Måste kika på nytt på förgasarbilderna då du gav mera bränsle som normalt inte går till så på dessa STROMBERG.
    Trodde du hade de första där det var enklare? Har du munstycket justerbart genom o vrida hela mässingsinsatsen i förgasarhuset? Annars SU HIF 6 varit ett bättre alternativ som har munstycket på bimetall lätt justerbart? Har själv haft bägge typerna på 2 förgasaranläggningar.
    Tror rasslet från kedjorna är oerhört svårt o få helt tyst? Lät inte för störande på filmer. Är nog tystare om det går belastat?

    Ser m spänning fram mot fortsättningen mot färdigt projekt m den körbar i bil.

    Pelle: Hej, och Tack! Jag har köpt justerbara munstycken som sitter i botten genom flottörhuset liknande de som fanns på B18.

    Kedjerassel det var grejen för 10 månade sedan. Sedan dess har jag byggt in olika typer av dämpningar, så det är inte det stora problemet just nu, utan det är att få glidklotsarna att hålla. En del i detta beror på att kedjorna wobblar. Wobblingen av kedjorna är en följd av en del olika orsaker, men främst över att respektive cylinderblock inte är synkroniserade med varandra. Jag har ett antal ågärder jag jobbar med för att lösa detta, men mer om det i kommande uppdateringar. Väl kedjan wobblar, så är det stora krafter involverade, så det är svårt, för att inte säga omöjligt att tygla dem. Slitaget beror på att de stora kedjedreven ger så hög kedjehastighet att materialet utsätts för stress pga värme. Inom glidlagerkonstruktion pratar man om PV-faktor. P står för kraft och V står för hastighet. Om man multiplicerar dessa tal så får man PV-faktorn. P, alltså kraften måste jag sänka, eftersom V, hastigheten inte går att ändra. Det ligger nya fjädrar på bänken som är klenare, samt ett antal olika plastsorter som så småningom skall testas… en annan dag..

    Svara
  7. Fredrik Karlsson

    Gokväll! Jag låg och funderade en kväll när jag inte kunde sova och då trillade jag in lite på dina kedjespännare. En idé som slog mig, kan du inte använda rullar som är frästa med spår som kedjorna går i precis som dina sista spännare. Fast att som rullar med kedjorna. Lite som en spännrulle till kamremmen. Kanske är något jag inte tänker på eller missar, men då får ju inte samma slitage. Men det kanske är svårt att få till smörjningen då.

    Pelle: Tack Fredrik, och grattis till ditt fantastiska byggprojekt! När det gäller spännaren, så förvånar det mig, att du inte förstår, som känner mig, att jag redan tänkt på det. Rulle har funnits med sedan dag ett. Problemet med rullen är att det är så trångt, så dess diameter blir så liten att den skulle vina när den rullar mot kedjans rullar. Därav glidplasten. De stora kedjehjulen stöter nästan I varandra, så invändigt är det trångt. Eftersom jag ville låta vevhuset ligga I samma linje som cylinderblocken, så är det trångt från utsidan också. Men tack för engagemanget. 🙂

    Svara
  8. Svensson

    Hej,

    Vilket projekt, imponerande!

    Tankelek – tror du att det hade fungerat med 2st Buick rakåttor med hardyskiva i gummi mellan vevaxlarna?

    Pelle: Tack, Svensson! 🙂 For me to know, and You to find out… 🙂

    Svara
  9. Anders

    Jag brukar titta på YouTube där händiga människor restaurerar lite äldre maskiner av olika slag. Kaffekvarnar, blåslampor och verkstadsmaskiner och mycket, mycket annat. Jag såg den här som renoverade en mekanisk domkraft: https://www.youtube.com/watch?v=h-E5l3BfN8g
    Det fick mig genast att tänka på ditt bygge av Herkules 34. Du tillverkar redan nu specialverktyg för att kunna jobba med och serva motorn. Och jag tänkte att du måste ju ha en tidsenlig domkraft den dagen du är ute och kör med bilen.
    Har du kommit så långt i den tankemässiga planeringen?
    Nu framgick det ju inte hur gammal just den här domkraften var och filmen tycktes vara från något Östeuropeiskt land. Men du kanske kommer att ha något sådant?

    Sedan rent allmänt om dom här YouTuberenoverarna. Någon renoverar ett gammalt spett och tycker att han har återskapat det. Och många andra renoverar med hjälp av vinkelslipmaskinen. Medan det finns andra som nytillverkar utslitna detaljer i svarv och med slaglod. Dom senare är mer beundransvärda, tycker jag.

    Kul att se Herkulesmotorn snurra igen!

    Pelle: Tack, Anders! Domkraft har jag inte tänkt på, förrän nu… Såklart jag måste hålla ögonen öppna efter en sån rolig mekanisk krunka. Till min Hilux-skogspicup har jag en skruvdomkraft, men den i filmen var ju mycket roligare.
    Jag är inte speciellt modeintresserad, men jag lade ändå märke till jackan på snygga bruden… En så’n jacka hade jag i början av 80-talet. Så endera är filmen väldigt gammal (nej, det är den inte) eller också ligger den platsen långt efter (troligare) Men, jag lägger ingen värdering i det… det var bara ett konstaterande.

    Svara
  10. Anders

    Du har vävd eltejp på tändkablarna. Eller isoleringsband som det hette på den aktuella tiden. Finns det att köpa eller fick någon ”gräva” i något gammalt förråd längst in, längst bak och högst upp?

    Det jag använt är en modern högkvalitativ PET-tejp som numera används i bilindustrin istället för eltejp. Det är så coolt för det ser verkligen ut som en riktigt gammal sladd med tygisolering. Det finns några fabrikat, men av alla jag testat så är TESA det fabrikat jag håller högst. Har man väl lindat på den, så går det inte att linda av den igen. Den klistrar ihop sig med sig själv så den måste klippas upp. ”Helt jävvla otroligt!”
    De sista rullarna köpte jag i Polen av alla ställen. Billigt och snabb frakt ända till dörren.

    TRANSFER MULTISORT ELEKTRONIK Sp. z o.o. 93-350 Lodz, ul. Ustronna 41, Poland

    TESA-51608-25 Tygtejp;PET
    ull;25mm;L:25m;svart;Tillv.serie:tesa®
    51608
    Taśma parciana;wełna
    PET;25mm;L:25m;czarny
    Kundsymbol: HERKULES1934 Tillverkare:
    TESA Tillverkarsymbol: 51608-00014-00

    Svara
  11. B-O

    Yesss! He’s back!

    Du ska ha en stor eloge för din alldeles utmärkta grammatik.
    Det är alltför många som inte kan stava rätt nuförtiden.
    Och en riktigt god jul till dig och dina nära.
    Du ska få se att tomten kommer nog till dig i år också.

    Pelle: Tack B-O!… och Tack! Ja det var irriterat och skakigt ett tag där när jag blev utan webbmaster och stod helt handfallen. Men nu snurrar sidan igen. Blir troligen inte så många fler uppdateringar här när motorn är klar. Misstänker att jag snart går i taket med vad sidan klarar av att hantera. Har en Facebooksida om Herkules, men jag tycker den är väldigt rotig… Får liksom inte någon bra kontroll över den. Vi får se om framtiden har någon bra lösning att visa själva bilbygget också.
    Tomten får gärna åka till alla barn och ensamma istället… Jag går till verkstan och mekar tändsystem eller nå’t… Haha! God Jul på Er alla!

    Svara
  12. Anders

    Pelle: Jag är E85-fanatiker och stöder dig fullt ut att du kör på E85. Jag har haft min V70 2.0F -08 i mer än 8 och ½ år nu. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen. Före den bilen hade jag en Volvo 245 -92. Den blantankade jag ungefär 30% etanol och körde så i mer än 5 år. När jag köpte V70’in gav jag bort 245 till en anhörig. Han fortsatte att blandtanka och köra i ungefär 3 år. Lika problemfritt som jag hade kört. Det var rosten som tog bilen. Motorn lär ha gått till någon sorts hobbyrallybil???
    Pelle förstår ju det här, men till dom övriga som eventuellt undrar, när man blandtankar så måttligt som 30% behöver man inte åtgärda motorn på något sätt. Så länge motorstyrningen kan reglera bränsle/luftblandningen och hålla Lambda 1 så fungerar det. Och det gjorde det i mitt fall också. Även på besiktningarna.
    Och som ni säker förstår, det är lite skillnad på 30% E85 och 30% etanol. 30% etanol skulle ha hetat E30 om det fanns någon pump med det.

    Pelle: Ja, som du beskriver har jag också erfarenhet av. Dock inte lika länge. Med så liten inblandning som 30% så brukar de vanliga slangarna klara bränslet. Ren E85 brukar ofta vara för tuffa mot ”vanliga” bränsleslangar.

    Svara
  13. Robin

    Fabulous work. Excellent engineering. Thank you for sharing a really good photo blog on your website.
    Your plan for the body is good – very like the Mercedes 540 K.
    Huge congratulations!
    Robin.

    Pelle: Thank You, Robin! A friend of mine help me whith this sketch, but I intend to build it up in my CAD instead. Then I will shorten the trunk a bit like some of the Bentleys and leave Mercedes 540 style. I said to him I like 540, so he designed it in this way. But… one step at the time… I have to finish my engine first, then build wire spoke rims. Then I will deal with the body.

    Svara
  14. Rod Hopkins

    Wow! What a build, can’t wait to get through the whole video! Awesome work

    Pelle: Thank’s! Perhaps I will give a Ytube guided tour in english when the engine is finished… perhaps!

    Svara
  15. Brian Mork

    Takk så mye, bildet er kempe fin. Volvo over alt. Forgive my stilted Norwegian but you engine is beautiful.

    Thank You, Brian! Your norwegian is great, but I’m from Sweden…

    Svara
  16. Stephen Guy

    Very interesting to see proper engineering, but have you worked out a schedule for ultimate completion?

    Pelle: Thank You, Stephen! No, when working full time, exercise, grandchildren and a house I do not have a schedule for the car. And there have been so many difficulties during the building priocess, so I let it float, and fix things when ever they arrive…

    Svara
  17. Joe

    That is a thing of rare beauty. I’m still working through the translations on your description of the build.
    Excellent choice of engines: the Volvo B20 is one of the best motors ever made. What you’ve done here is amazing.
    I look forward to getting through the rest of your description and seeing more of this.
    I’ve owned a dozen 1960’s and 70’s Volvos and love the motor.
    Total respect
    Joe Dellea. (1968 Volvo 142) Colorado, USA

    Pelle: Thank You, Joe! As a Swede I grew up with Volvo, so the choise was easy for me.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *