8) Våt- torrsump

För de som inte vet kommer här en liten förklaring av skillnaden mellan Våt- och Torrsumpsystem.

Våtsump I botten av varje motor finns oljetråget. Det är som en låda dit all olja rinner från motorns alla smörjställen. Att köra fort i stenig terräng brukar vara förödande för oljetråget som kan få ”punktering” om en sten sticker upp för långt… I botten av tråget sitter en oljepump som via ett oljefilter pumpar oljan till alla delar i motorn… vevaxellager, kamaxellager, vevstakslager osv. På en minut hinner oljan pumpas runt flera gånger (2-5ggr) enl ovanstående. Detta kallas alltså Våtsump.

Torrsump är i princip samma som ovan beskrivet, men det finns två oljepumpar. En pump tömmer hela tiden oljan som rinner ner i tråget till en separat oljetank. En annan pump, tar olja från tanken och pumpar oljan via ett filter till motorns alla delar.

Varför har en del bilar torrsump?  Tänk tävlingsbil… Rally tex… Bilen skumpar och far, oljan slängs av centrifugalkraften långt upp på sidorna, bilen hoppar och kränger… I dylika lägen kan pumpen suga luft och motorn får ingen smörjning… Att ha smörjning är livsviktigt för en motor. Utan olja glider metall mot metall… motorn skär… det går på några sekunder. Dessutom är det lättare att mixtra med olika arrangemang för att få oljan kyld i ett torrsumpsystem.

Sweet 16s Torrsump I mitt fall blir det liiiite mer komplicerat eftersom mitt oljetråg är 2,3 meter långt. Om jag står i en brant backe, så rinner ju oljan iväg till ena änden…. Därför monterar jag 4 st oljepumpar i små fickor i tråget. Då hjälps alla de fyra pumparna åt att tömma oljan. För att sedan trycka ut oljan från tanken till mina smörjställen, använder jag 2st oljepumpar från Big Block, alltså stora amerikanska V8or. En pump räcker inte eftersom miin motor är så stor… För att filtrera oljan (suuperviktigt, se tidigare inlägg ovan) använder jag två lastbilsmotorfilter för den olja som kommer från ”sumpen” alltså via de fyra pumparna till min tank, samt två racingfilter från tanken till mina smörjställen.

Varför skall jag ha Torrsump? Med min långa 30-talsbil kommer jag ju knappast att köra rally… I mitt tråg sticker det ner kedjedrev och kedjor som för över kraften från vevaxeln till min sk huvudaxel. Det rekommenderas att inte doppa ner kedjedreven i oljan eftersom mina kedjor rör sig så oerhört snabbt. Vid mitt effektuttag per motorblock ligger rekommenderad max hastihet per kedja på ca 12 – 15 meter per sekund. Mina kedjor rör sig upp mot 30m/sek. Alltså Torrsump.